מה באתר

כניסת חברים
שם:
סיסמא:
חדשות ועדכונים

 

 
לקריאת הכתבה שהתפרסמה על מרכז 'שיח הלב' בעיתון' משפחה' 
לחצי כאן

 

 

 

רבי נחמן אומר שבתוכך טמונות שלוש 'נקודות' התבוננות עצמית ושמכל אחת מהן את חווה את עצמך ואת הסובבים אותך באופן שונה.

 

הכירי בתרגיל ההרפיה המצורף את שלושת הנקודות שמשפיעות על היחסים שלך עם עצמך ועם העולם כולו.

 

תלמדי ליצור שיתוף פעולה בין שלושתן ולקבל מסר מבורא עולם שיוביל אותך אל האור גם ברגעים של חושך ואי בהירות.

 

https://drive.google.com/file/d/1dlUulA3B5e69CabFjPnX3t-WH5LrDi-p/view?usp=sharing

 

באהבה ובברכת קיץ בריא ושמח סיגל אהביאל

 

 

יקרה,

 

להתבונן על הקשיים שלנו בעיניים 'עליונות' ואולי גם קצת 'מרוחקות' מקנה לא פעם תמונת מצב רגועה יותר שמפיחה תקווה בתוך הצפיפות הרגשית.

 

  ההרפיה המצורפת מציעה לך לרכוש מבט עליון ואולי גם קצת אפילו 'אלוקי' על מה שעובר עליך.

 

תרכשי התבוננות חכמה ורחבה על מאורעות חייך.

 

  לצפיה ביוטיוב

https://youtu.be/dKE2K2YF3l0

 

להאזנה לחצי על הקישור https://drive.google.com/file/d/13V8PduCYJBJRDP161o2IIeDAvwaiwOZp/view?usp=sharing

 

 

מזכירה לך - הסדנה החד שנתית הייחודית שלנו תיפתח מיד אחרי החגים.

 

♥ תרכשי כלים מחודדים לצאת ממצוקות שתקועות בך שנים רבות.

 

♥ תקבלי הבנה בהירה על עצמך ועל יקירייך ותחווי חיבור סיפוק בקשר איתם.

 

♥ תכירי מפת דרכים מדוקדקת של הנפש ותדעי להתמודד עם אתגרים מתוך ביטחון ורגיעה.

 

אם את רוצה לחיות את חייך בעומק ובהירות מאירה את מוזמנת להצטרף אלינו

 

את יכולה לכתוב לנו במייל חוזר ahaviel@siach-halev.com

 

או להתקשר אלינו

 

058-4388613

 

  תתחילי ליצור שינוי שורשי שיחבר אותך ביציבות לאוצרות שבך.

 

 

  להשארת פרטים לחצי

 

 

https://siach-halev.ravpage.co.il/sofa2

 

 

להתרשמות והכרות עם שיטת 'הגשטאלט היהודי' ששידרגה לאלפי נשים את החיים

את מוזמנת למפגש 'על הספה' שיתקיים ביום שני יח' תמוז 28/6 בשעה 20:00 בzoom

 

 

להשארת פרטים ולהצטרפות לחצי

https://siach-halev.ravpage.co.il/sofa2

 

מחכה לך באהבה

 

מאמינה בך שתגיעי לכל הטוב שמחכה לך...

 

סיגל אהביאל

 

 

אור השם מאיר עלינו תמיד. גם כשהכל קורה "לא כשורה" גם שם מסתתר אור השם ומאיר עלינו מבעד למסך המאפיל.

 

עשרים אחוז בלבד מעם ישראל קיבלו את התורה מסיבה פשוטה.  מעטים היו אלו שהשכילו לראות את התקווה והאהבה מבעד לאכזריות, לרדיפות ולפחד מפני המצרים שהיו ועדיין מיצגים את כלל כל רשעי עולם שרודפים אותנו לכלותנו. 

 

 

 

חשוב שנבין שהמלחמה אינה על הגופים שלנו וגם לא על הרכוש שלנו ואפילו לא על האדמה הקדושה שלנו. המלחמה היא רק על הנפש שלנו. על האמונה. על השמחה. על הביטחון. את זה הם רוצים. 

 

ולכן הניצחון שלנו נרשם כאשר למרות הכל השמחה ממשיכה להחיות אותנו, וכאשר המבט שלנו נשאר יציב, חזק, ישיר, מאיר ובעיקר לא מפספס את נוכחות השם בכל מקרה ובכל מצב.

 

זה נכון, יש בנו חלקים שבוטחים ומכירים בנוכחות השם. ויש בנו גם חלקים 'הגיוניים' שלא מצליחים לספוג את הרעיון שיש כוח רוחני שמנהיג את העולם לטובה גם כאשר הכל נראה ממש 'לא טוב'.

 

אבל חשוב שנדע שהחלק המאמין שבנו הוא זה שיקבל בשמחה ובזרועות פשוטות את אור התורה בהיתגלות עלינו החג. והחלק שמתקשה להכיל את טוב השם גם במכה, הוא זה שיתקשה גם להכיל את אור התורה למרות שתינתן לו בקולות וברעמים.

 

ואנחנו.. אנחנו רוצים את כל חלקינו נוכחים בהר סיני ומקבלים את אור השם ותורתו. גם את העצמי המאמין וגם את העצמי המבוהל והלא בוטח.  

 

מה יעזור לנו לזכות לזה? 

 

כוח האמת. המוכנות להכיל את שני הקצוות הללו שבתוכנו. להסכים להכיר שיש בנו חלק מכווץ שלא מצליח להצליח להיות מאמין,

 

ולעטוף גם אותו. לתת גם לו מקום והכרה בי להיבה ממנו. 

 

לאפשר לו להרפות לרגע ולהכיל את העובדה שגם עליו מוקרנת אהבה משמיים ומאיתנו. שהוא, החלק המבוהל והמכווץ והלא מאמין שבנו, גם הוא אהוב. וגם לו יש תקווה.

 

כאשר נפנים שהשם מאיר גם על החלקים ה"כופרים" שבנו ושגם בהם יש אור מסתתר ושגם להם מחכה התורה כי גם הם חלק מהדרך אל הטוב המוחלט, המכווץ שבנו יתרחב. לו רק ינתן לו המקום לעצור ולהכיל את עצמו, תתגלה מתוכו אמת שבכוחה להכיל את הקצוות שמספרים שגם ברע יש טוב למרות ועל אף הכאב. 

 

התרגיל המצורף יעזור ליישם בפועל את הרעיון שלשני החלקים שבנו יש מקום אצל אבא שבשמיים. ושלכל חלקינו יש תקווה לאמונה, לריפוי, לשמחה ולאהבה..

 

באהבה ♥

 

סיגל אהביאל

 

 

https://drive.google.com/file/d/1u_yHVXXLBRlRkiOTNaq3WzifHMcAfA0g/view?usp=sharing

 

 

האסון שפקד אותנו כמשפחות וכעם, בציון הקדוש של רשב"י, קורא לנו לחשבון נפש מהול באהבה ויראה.

 

מצורף שיעור קצר לחיזוק הלב ודיוק הדעת - מה היא דרך התשובה המתבקשת מאיתנו עכשיו.

 

מוקדש לעילוי נשמתם של מ"ה הקדושים שחזרו למרומים ביום ל"ג בעומר.  

 

https://drive.google.com/file/d/1_KIqvxD0Lr7vA9KRPxsi0S5f1rcaDh6j/view?usp=sharing

 

שנזכה לגאולה ברחמים

 

 

מה שנצרך לנו יותר מכל כרגע הוא נחמה משמיים וגם את היכולת בתוכנו להכיל ולקבל אותה.

 

איך מתחזקים בהכרה שגם בתוך הכאב הגדול ביותר, נמצא השם יתברך ועל כן אין ייאוש ואין פחד כלל בעולם?

 

בהרפיה המצורפת, שהועברה בבית ספר שיח הלב להכשרת מטפלות בגשטאלט יהודי, תמצאי שביל שיוביל מעומק הכאב האישי שלך ועד להישענות על אבא שבשמיים.  https://drive.google.com/file/d/1aYwbD7wr3ffveVn3waFceDW3Gk3sDPVq/view?usp=sharing

 

 

 

הטלטלות שקורות עכשיו נוגעות בכל לב ובכל נפש. האם כבר עצרת לרגע כדי לשמוע מה ליבך אומר לך?

 

התרגיל המצורף מזמין אותך לשמוע את קולך הפנימי בעין הסערה וגם לזהות את המסר האישי מריבונו של עולם אליך.

 

https://drive.google.com/file/d/1SJIwz4vsDCswE3kMGtkFUG4LqE0BpS-M/view?usp=sharing

 

שנתבשר רק בשורות טובות ונתנחם נחמה שלמה.

 

 

לעיתים החיים כל כך מטלטלים שהאחיזה בנקודת העוגן הפנימי הטוב והשורשי שבנו כבר לא בנמצא.

בכוחו של מפגש עם עצמנו להחזיר אותנו את עצמנו, ואת עצמנו אל בוראנו.

מוזמנת לתרגיל הרפיה מתוך מפגש במרכז שיח הלב להכשרת מטפלות בגשטאלט יהודי -  שיפגיש אותך עם הטוב השורשי שקיים בך.

https://drive.google.com/file/d/1j0R1n-MlznN5JAwtha0Tf-F9HeeAPYc_/view?usp=sharing

 באהבה  

סיגל אהביאל

 

 

שיח הלב מציע לך משחק שהשיקו סיגל אהביאל ושירן תורג'מן

המשחק שיחבר את הילדים שלכם אל הטוב השורשי שבהם. המתנה המושלמת לפסח. לילדים לנכדים ולאחיינים. 

 

לרכישה ופרטים לחצו כאן

 

 

 

 

 

יש רגעים שממלאים אותך באור. לו ידעת לזהות מה היה בהם שמילא אותך באור אז גם יכולת לדעת מה היא נקודת החיסרון שלך ואיך למלא אותה באור מתוך עצמך בעצמך.

 

ואז תוכלי גם למלא אחרים באור הייחודי שלך שלא תלוי בשום גורם חיצוני.

 

מכאן שלהשקיע בעצמך משמעו לצמוח ולהצמיח אחרים.

 

בתרגיל ההרפיה תתחברי אל נקודת החיסרון הכי עמוק שלך ואל המילוי העצמי הכי פנימי שבך.                                                                                                                                                     https://drive.google.com/file/d/1eTRFxJjJe7oHo8MpR3QQ7usGde34OYAg/view?

                                                                                                                                                     https://drive.google.com/file/d/1eTRFxJjJe7oHo8MpR3QQ7usGde34OYAg/view?usp=sharing

 

 

 

 

הכירי את עצמך ברבדים הסמויים שלך

 

יקרה,

 

יש בך חלקים שמוכרים לך ושרק מחכים שתעצרי להקשיב להם ותתחברי אליהם..
וגם.. יש בך חלקים ממש לא מוכרים ואפילו מאוד סמויים שמייחלים להתבוננות העמוקה שלך שתחבר אותך אליהם.
שניהם את.. שניהם אף מדברים ביניהם בין אם שמעת את שיחם ובין אם לא..
עצרי.. הקשיבי.. הכירי את השיח הפנימי שבתוכך..
ההרפיה המצורפת תטעים אותך את מי שאת..
כל מה שצריך זה כמה רגעים של שקט. ומשם? תלכי אליך. מתי וכמה שתרצי...

 

להרפיה לחצי כאן

 

 

 

 

רגע לפני הגאולה הגלות מתגברת! / סיגל אהביאל

 

פרשת וארא מתחילה בתגובה של ה' לטרוניית משה רבינו "למה הרעות לעם הזה?"  מסוף פרשת שמות.

 

משה לא מבין איך זה יכול להיות שתחילת הבטחת הגאולה הופכת את הגלות לנוראית יותר מאי פעם.

 

ומשם אנחנו לומדים חוק רוחני שהפיל רבים וטובים בפח הייאוש. רגע לפני הגאולה, השינוי, הרווחה, ההצלחה והפריצה - התחושה מתגברת שבחיים לא נצא מהצער, מהצמצום, מהקושי ומהתקיעות.

 

כול עוד אנחנו שואפים לשינוי טוב בחיינו חשוב שנדע שהוא לא יגיע לפני שנתמודד עם ניסיון עסיסי לפניו.

 

ככה זה בכל תחום בחיים.  וככה יקרה גם בגאולה האחרונה.

והסיבה לכך היא פשוטה - רק כשממש ממש קשה, יש לנו שתי אופציות אפשריות:

אחת היא הייאוש והפספוס של הכל. והשנייה היא צעקה להשם מעומק מהלב והיא זו שפותחת את שערי הגאולה השלמה. גם אם היא חלקית עד לניסיון הבא וגם אם היא הגאולה האחרונה.

 

ועוד נקודה חשובה - ככל שהגאולה יותר שורשית ועמוקה כך הניסיון האחרון שלפניה הוא קשה ומטלטל יותר.

 

עשרים אחוז בלבד החזיקו מעמד ביציאת מצריים ובחרו באופציה הנכונה - צעקה ואמונה.

 

מסתבר שאין זו בחירה פשוטה. אבל אם היא כבר עומדת בפנינו סימן מובהק יהיה עבורנו - שיכול נוכל לה!

 

יהי רצון שנזכה להיות מאלה שנגאלים בגאולה האחרונה..

 

 

 

להסכים להיות את ולצמוח באמת

 

יקירתי!

כשאת מבינה, מזהה ומקבלת את רגשותייך האמיתיים לנוכח מי או מה שהפעיל אותך או טלטל אותך - דווקא אז מתגלה בך כוח אדיר להתמודד.

כי הכי חשוב הוא שלא תנטשי את עצמך לעולם. את הרגשות האמיתיים שלך. את המחשבות שמציפות אותך.

הכי חשוב שתשארי את גם כאשר מה שאת פוגשת בחייך מכאיב לך או משפיל אותך ובעיקר מפגיש אותך בתוכך עם מישהי שאת לא אוהבת.

כי דווקא משם, מהאמת הפנימית הכי אמיתית שלך, תוכלי להתחיל להתחזק. לא לבעוט או לברוח או להעמיד פנים שאת מי שאת רוצה להיות.. אלא להתחזק באמת! ולצמוח באמת!

ההרפיה המצורפת תעביר אותך תהליך בו תמצאי את עצמך שוב ושוב דווקא בזכות המאורעות הכי מטלטלים...

  https://drive.google.com/file/d/1uaSUBJFK7dk3SD-rFZjiIz2QDz4s9pkD/view?usp=sharing

 

באהבה גדולה

 סיגל אהביאל

 

 

 

 

המסר שבנסיונות חייך

 

האתגרים שהשם שולח אל חייך לא לחינם הם נשלחים אליך. יש בהם מסר מדויק רק עבורך, ולך יש יכולת לפענח אותו.

הקישור לתרגיל המצורף יעזור לך לעבור תהליך עד מציאת המסר האישי הנסתר שם עבורך ששורשו ניצב  בתקופה הכי רגישה בחייך - שנות ילדותך.

 לחצי על הקישור ופגשי את עצמך

https://drive.google.com/file/d/1Pzld9ZH_dFBKqyvcICDQaUOg0lYJJPS2/view?usp=sharing

 בהחלט! קחי זמן למפגש עם עצמך. 

והרי את הכי חשובה כי בלעדייך ממילא לא יהיה כלום בחייך.. (:

 

 באהבה

 סיגל אהביאל

 

 

 

שבוע טוב ומבורך!

הינה חיזוק לקראת השבוע הבא עלינו לטובה כי כ"כ אקטואלית התורה שלנו:

אומר ה'שפת אמת' על פרשת "שמות" שהגלות כלל אינה כיסוי על השגחת השם אלא שהיא היא השגחת השם. שגם בקשיים שלנו עם הקורונה והבריאות ובעיות הפרנסה והבעיות המשפחתיות והעולמיות -  שם דווקא נמצא השם!

אז נשאלת השאלה - איפה הוא? לא יכל היה להתגלות אלינו בצורה נעימה יותר? למה לשלוח לנו קשיים כל כך קשים?

והפרשה עונה "ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף" מי לא ידע את יוסף? המלך? לא! "אשר לא ידע את יוסף" מדובר על עם ישראל . בגלל שעם ישראל שכח את בחינת "יוסף" שהוא נקודת פנימיות היהדות שבנו שיודעת שהכל זה השם ושהכל טוב ולטובה עבורינו - לכן קם מלך שעינה אותם. למה? כדי שיהיה להם כל כך קשה עד שיזכרו אותו שוב ויצעקו אליו.

כי בחינת "יוסף" הוא לבת האש של הסנה הבוער. שם הכל בהיר ומחובר להשם. שם אש הגלות לא יכולה לשלוט בנו כי יש בנו אמונה. לכן אמנם הסנה בוער אבל האש השורפת לא שולטת בו כי "לבת האש" בוערת בו.

אמנם העולם מסתיר את ההשגחה אבל אין שום דין יכול לשלוט בנו כי יש לנו התחדשות האמונה שוב ושוב על כל מקרה שקורה לנו בחיים ...

לכן כתוב בפרשה "ויקם מלך חדש על מצרים". והרמז הוא  שההתחדשות של האמונה הפסיקה בעם ישראל לכן עבר השלטון לבחינת "מצרים" ו"קם מלך חדש" ששלט עליהם.

וזו הסיבה שנצטוו אחרי יציאת מצרים "החודש הזה לכם" שמשמעו (החודש) ההתחדשות הזו (לכם) חוזרת אליכם..

 יהי רצון שנזכה להתחדשות האמונה דווקא בזכות התקופה הבוערת הזו. שכל אשר נעשה, נפעל בכוחו של השם ובאמונה שלמה שכל המעשים הם שלו וממנו. ואנחנו בשליחותו לגילוי רצונו בלבד.

 באהבה רבה

 סיגל אהביאל

 

 

 

החיסון החזק בעולם - השקט והרגיעה שלך

 

חברות יקרות!

ימים מאתגרים עוברים עלינו. אנחנו צריכים "חיסון" חזק ומדויק יותר מאי פעם - אמונה בטוב העליון השופע עלינו.

בראש השנה המלכנו את בורא עולם עלינו. זו לא היתה המלכה מהפה לחוץ. זו היתה המלכה מהלב שלנו עד לב השמיים.

שמשמעה שכל מה שקורה לנו כולל הכל מכל כול - אינו אלא ממנו אלינו ולחלוטין לטובתנו. וכן. זה כולל הכל מכל כל....

אז איך 'מתחסנים' מול האתגרים שקורים לנו עכשיו ולא פוסחים על אף אחד מאיתנו? - מכניסים אור לחיינו.

אור האמונה. אור הביטחון.

גם אם בפנים צועקים הש"דים וטוענים: "לא! אין מקום פה לאור. הוא ערטילאי מידי ובינתיים אין מי שיגן עלינו. עלינו להישען החוצה ושמישהו יזריק לנו משהו שיגן עלינו מפני פגעי הזמן שבאים ממלך שלא נמלך בנו איך יתנהלו חיינו. כי בנו  יש עצמי שאינו ראוי ואינו אהוב".

נכון.. מותר להם לצעוק לש"דים הפנימיים. בשביל זה הם נקראים ניסיון כי זה תפקידם - לנסות אותנו.

אך מצד שני מותר גם לנו להשיב להם מילה אחת - אמונה. ועוד מילה - ביטחון.

ואיך נגיע לאמונה וביטחון? נכניס אותן אל תוכנו ונתמודד מול כל הצעקות הפנימיות שמנסות לפלוט אותן מהר מחיינו. מול כל הכפירות הקטנות והגדולות שצורחות בתוכנו. מול על הרשעויות הסמויות שלא נעים להודות עליהן. מול כל הפחדים המרעידים את אמות הסיפים שלנו.

כל אלו קיימים בנו רק כדי שנתמודד איתם ונשיב להם תשובה אחת ניצחת ממש כמו שענה חבקוק הנביא "צדיק באמונתו יחייה".

אמונה היא גם שורש שקיים בנו בטבעיות וגם תוצאה של עבודה פנימית מחזקת.

מצד אחד היא השורש שממנו הגענו. ומצד אחר היא תוצאה של עבודה משום שהתכסנו בפחדים כמו שמיכה שחורה שמכסה על מי שאנחנו באמת.

 כדי להסיר את השמיכה ולגלות את כוחנו כוח האמונה  עלינו לגעת בהם מתוך אמונה שיכול נוכל להם.

משום שבימים אלו חייבים לחסן (מלשון חוסן) את המערכת החיסונית שהיא האמונה שלנו בטוב השופע עלינו ובטוב שבתוכנו -  מצורפת לכן הרפיה שכדאי לשמוע ולבצע כל יום.

כמה דקות של 'חיסון' עצמי (חוסן עצמי) בימים של ניסיון.

https://drive.google.com/file/d/1aM3I_JtwM7Yc2jlBvfFC-as8ZM7J7lbg/view?usp=sharing

בתפילה שהשם יהיה בעזרנו, שנשען רק עליו ושנסכים לשמוע את כל מסריו הנמסרים אלינו בלי מילים אלא דרך מהלכי החיים..

 

 

 

 

פרשת ויחי - דווקא כשהכל סביבנו לא וודאי ומאיים זה הזמן לגלות את הכוח שלנו לשמוח גם כשאין שום סיבה חיצונית לשמחה.

להאזנה לחצי כאן

 

 

 

 פרשת ויגש. היורצייט של רבי נתן זיע. הפטרת ויגש וצום י' טבת -  מתאחדים כולם למסר אחד  - איך יוצרים אחדות בתוכנו ועם סביבתנו ...

להאזנה לחצי כאן 

 

 

 

 

חנוכה - זאת חנוכה.

פרשות וישב מקץ מתארות את מסע גאולת הנפש

 

להאזנה לחצי כאן

 

 

 

חנוכה - איך נוכל להרגיש את האור הגנוז

 להאזנה לחצי כאן

 

 

 

פרשת וישלח מגלה לנו באילו שיטות ניצח יעקוב את לבן ועשיו

 

גם אנחנו יכולים בכוחו לנצח את היצר הרע..

 

שנזכה!

 

https://drive.google.com/file/d/1xympcV2IhCK2Th5-jFSJScu5B3zz8hwY/view?usp=sharing

 

 

 

 

חברות יקרות! 

 

החגים עברו ועכשיו הם בתוכנו. כל מה שעברו נפשנו נשמתנו וגופנו בחודשיים האחרונים מאלול ועד עתה בונה אותנו להמשך מחובר פנימה ולמעלה.

במהלך החגים מסרתי שיעור שכולל את כל מהלך החגים לידי מסע אחד שלם שסוגר מעגל בנפש ובנשמה שלנו.

אמנם המעגל הזה כבר בתוכנו אך יחד עם זאת הוא רלוונטי לכל השנה ולכל יום יום ולכל התמודדות בחיים שלנו. לכן שמחה לצרף לכן את השיעור "מסע הנפש מאלול ועד שמחת תורה" במטרה שנלך עם המסרים הללו כל השנה. 

להאזנה לשיעור לחצי כאן 

 

שתהיה לכולנו שנה טובה בריאה ומבורכת 

מוסרת המון אהבה ומתפללת שלא ניפול משום דבר ונהיה שמחות וחזקות תמיד.

סיגל 

 

 

 

הכנה לעשרת ימי תשובה ויום הכיפורים

 

מוזמנת לצפות בשיעור וידאו חדש בו תלמדי כיצד עושים תשובה אמיתית בלי שום זיופים והעמדות פנים.

 

כמה קל להעמיד פנים ולכסוף להיות טובים וצדיקים בעוד שעמוק בפנים בסתר סתרים מתחבאת לה תחושה שאת החלק הבאמת 'לא יפה' אנחנו מסתירים.

 

לחצו על הקישור וצפו בשיעור שיחזק את הלב לעשות תשובה גם מתוך העומקים הפחות יפים - https://youtu.be/U-mAsmr8Rdw

 

 שנה טובה ומתוקה.  

כתיבה וחתימה לחיים טובים לשלום ולברכה!

 

 

 

 

פרשת כי תצא מלמדת אותנו איך להפוך את היצר הרע לטובתינו. לא רק שלא יצליח להפיל אותנו אלא שיגלה לנו את הכוח הטמון בנו.

להאזנה לחצי על הקישור

 

https://drive.google.com/file/d/1BQONC0Rf1lo_HXzTH8bjIIFqDGQ8dG1N/view?usp=sharing

 

בימים אלו נפתח שער חד פעמי שחוזר אחת לשנה שדרכו נוכל לגלות את כל הטוב שלנו לעולם ולעצמנו.
פרשת שופטים מלמדת אותנו איך לעבור דרך השער הזה.

להאזנה לחצי על הקישור

 

https://drive.google.com/file/d/1Eb7XQNHCA2II8dislnqHR2Ad6N8fq2I4/view?usp=sharing

 

 

 

פרשת ראה מלמדת אותנו איך אפשר לברוא את המציאות הפרטית שלנו באופן שנרגיש רק ברכה בכל דבר

להאזנה לחצי על הקישור

https://drive.google.com/file/d/17yw3awAWGqo4D-i4qsK1ZdJwmna37Hra/view?usp=sharing

 

 

פרשת ואתחנן מלמדת אותנו איך אפשר לרצות מאוד ויחד עם זאת גם לוותר במקביל על הרצון. וכל זאת מבלי לוותר על הרצון.

להאזנה לחצי על הקישור

 https://drive.google.com/file/d/19UQwJj6BstNNhBX4_S28G33y3i95ULqO/view?usp=sharing

 

 

לקריאת הכתבה שהתפרסמה על מרכז 'שיח הלב' במגזין 'אשת' לחצי כאן

 

לקריאת הכתבה שהתפרסמה על מרכז 'שיח הלב' בעיתון' משפחה' לחצי כאן

 

 

בפרשת דברים משה רבינו אומר לעם ישראל שהוא לא יכול לשאת אותו על עצמו לבד. האם באמת הצדיק לא יכול לשאת את עם ישראל? למה הכוונה שלו? איזה לימוד הוא מוסר לנו כאן?

להאזנה לחצי על הקישור

https://drive.google.com/file/d/1eQj1-owqCASG9mQuGinxXSIDaV8vTzni/view?usp=sharing

 

פרשת מטות מסעי מלמדת אותנו על כוח הדיבור. דיבור טוב יוצר מציאות של טוב. ודיבור רע יוצר מציאות של רע. ומה נכון לעשות כשאנחנו רואים רע לנגד עינינו? להתעלם? להעמיד פנים שלא ראינו?

להאזנה לחצי על הקישור

https://drive.google.com/file/d/1hzb2YR61W3HpW-a8eT9iE3pIPKMRzXwI/view?usp=sharing

 

פרשת חוקת מפליאה אותנו - שהפרה האדומה מטמאת את הטהורים בזמן שהיא מטהרת את הטמאים ואיך זה שאדם מת באוהלה של תורה רק אז נקרא חי ? כיצד ההפכים האלו קשורים לנפש ולמסע האישי שלנו בעולם ?

להאזנה לחצי על הקישור

https://drive.google.com/file/d/1uFKhgROuseE-KmTu0xRzqu9Nz61pA56V/view?usp=sharing

 

פרשת קורח מלמדת אותנו כמה חשוב להתרחק מהמחלוקת.

אך מה נעשה וכל חיינו מלאים במחלוקות?

איך בורחים מהמחלוקת למרות שהיא שם כל הזמן?

 

<span style="color: #

 

 

 

 

 

 

אחד היה אברהם

שלח לחבר
הדפסה

"אחד היה אברהם" הינה השמטה בספר ליקוטי מוהר"ן. בין החלק הראשון לשני. מובאה קצרה אך עוצמתית זו, מורה לנו דרך עמוקה בעבודת ה' ובהנהגת עצמנו בחיים.

 

רבי נחמן מברסלב אומר, כי אם ניקח תורה אחת שלו ונלך איתה לעומק ולרוחב כברת דרך ארוכה, נהפוך ל"אנשים כשרים". הוא מבטיח שעם תורה אחת שלו אפשר לעשות דרך שלימה אל העצמי ואל ה'.

 

משכלול התפקוד היומיומי, דרך ריפוי הכאבים הפנימיים, ועד התרוממות הרוח לדבקות באין סוף. ננסה "ללכת" עם תורת 'אחד היה אברהם' ונראה לאן נגיע. "אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם" (יְחֶזְקֵאל ל"ג) - שֶׁאַבְרָהָם עָבַד הַשֵּׁם רַק עַל - יְדֵי שֶׁהָיָה אֶחָד, שֶׁחָשַׁב בְּדַעְתּוֹ שֶׁהוּא רַק יְחִידִי בָּעוֹלָם, וְלֹא הִסְתַּכֵּל כְּלָל עַל בְּנֵי הָעוֹלָם, שֶׁסָּרִים מֵאַחֲרֵי ה' וּמוֹנְעִים אוֹתוֹ, וְלֹא עַל אָבִיו וּשְׁאָר הַמּוֹנְעִים, רַק כְּאִלּוּ הוּא אֶחָד בָּעוֹלָם, וְזֶהוּ: "אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם". וְכֵן כָּל הָרוֹצֶה לִכְנֹס בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, אִי אֶפְשָׁר לוֹ לִכְנֹס כִּי אִם עַל - יְדֵי בְּחִינָה זוּ שֶׁיַּחְשֹׁב שֶׁאֵין בָּעוֹלָם כִּי אִם הוּא לְבַדּוֹ יְחִידִי בָּעוֹלָם, וְלֹא יִסְתַּכֵּל עַל שׁוּם אָדָם הַמּוֹנְעוֹ, כְּגוֹן אָבִיו וְאִמּוֹ אוֹ חוֹתְנוֹ וְאִשְׁתּוֹ וּבָנָיו וְכַיּוֹצֵא, אוֹ הַמְּנִיעוֹת שֶׁיֵּשׁ מִשְּׁאָר בְּנֵי הָעוֹלָם, הַמַּלְעִיגִים וּמְסִיתִים וּמוֹנְעִים מֵעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ. וְצָרִיךְ שֶׁלֹּא יָחוּשׁ וְיִסְתַּכֵּל עֲלֵיהֶם כְּלָל, רַק יִהְיֶה בִּבְחִינַת: "אֶחָד הָיָה אַבְרָהָם" - כְּאִלּוּ הוּא יָחִיד בָּעוֹלָם כַּנַּ"ל:

 

מי לא רוצה?

 

מאז עומדנו על דעתנו, אנו מוקפים ברצונות רבים המופנים כלפינו. הדוממים, הצמחים, בעלי החיים והמדברים - כולם רוצים מאיתנו דברים. ככל שעוצמת הרצון שסביבנו גדלה כך היא מורגשת על ידינו יותר ודורשת מאיתנו התייחסות. למשל צרכיו של דומם הם בלתי מורגשים על ידנו לחלוטין. כשמו כן הוא דומם. דממה.

 

חז"ל אומרים "אבן מקיר תזעק" (חבקוק ב' יא' ) אך מי מאיתנו שמע אבן זועקת? לעומתו, צרכיו של צמח למים או למחשבות טובות כלפיו כדי שהוא יוכל להתקיים ולפרוח, מוחשים קצת יותר. יש לו דרך לאותת לנו – אם לא יקבל את שלו, יבול וימות. אך עד כמה אנו מרגישים את צרכיו של צמח? לא הרבה. אם נראה צמח נובל יתכן שנרצה להשקותו, אך צרכיו של עולם הצומח אינם דוחקים בנו ואינם פולשים אל חיינו בכוח. במדרגת החיה כבר נראה רצון יותר ברור ותובעני .

אם כלב ירצה מאיתנו ליטוף או אוכל, דרישותיו תעבורנה אלינו בחזקה. הוא יביע את רצונו בנביחות בקפיצות וקשה יהיה להתעלם או לא להבין שהוא רוצה משהו מאיתנו. רצונו של כלב הוא פשוט וברור. כשם שלא קשה לנחש מה כלב רוצה גם לא קשה להחליט אם אנו רוצים לספק לו את רצונו או שלא. אם נבחר להיענות לרצונו וללטפו או להאכילו החלטתנו תהיה פשוטה ולא מורכבת. כמה יש להעמיק בהאכלה או ליטוף כלב? דרישות וצרכים פשוטים מצמח או מכלב נתפסים בתודעתנו בדרך פשוטה ולא מהווים מקור להתלבטות. בני אדם לעומת דומם צומח וחי הנם ממשות בעלת נוכחות ורצונות עזים. רצון של אדם יכול לגרום לשינוי המציאות. חז"ל מורים לנו כי "אין דבר העומד בפני הרצון" יותר מן היצר הרע (עליון או בלי-יעל)

 

מובא ב"שם משמואל" – פרשת צו: "ידוע שאין לך דבר העומד בפני הרצון, ואם הרצון הוא חזק ואיתן הוא מפרק הרים ומשבר סלעים."

 

אומר ה"שם משמואל" כי האדם ברצונותיו יכול למוסס את כול המניעות העומדות מול רצונו. בהיותינו בעלי בחירה ניתן לנו משמיים כוח רצון עז מאוד. הכוח הזה נחוץ לנו כדי למלא את יעודנו בעולם, אבל כשם שהוא יכול לפרק הרים ולשבר סלעים כך הוא יכול גם לפרק אנשים ולשבר חרויות.

 

אומר רבי נתן בשיחות הר"ן – אות פ' "בני אדם יש להם כח למנע ולהסית את האדם לרחקו מעבודת הבורא ומצדיקי אמת יותר מן היצר הרע. כי היצר הרע אין לו יכלת רק כפי כחו כפי בחינת היצר הרע מאיזה העולם שהוא. אבל האדם הוא כלליות, שכלול מכל העולמות ועל כן מניעות של בני אדם הם יותר ממניעות היצר הרע (קס):"

 

האדם מורכב מכול העולמות, שברא ה' בעולמו, עולמות הקדושה ועולמות הטומאה. הוא מכיל בתוכו כוח של דומם, צומח, חי ומדבר. לכן, כאשר הוא בוחר בדרך הטוב, הוא יכול לפעול רבות ואפילו להיות שותף לה' בבריאת עולמות רוחניים שנאמר: "עימי אתה בשותפות". אבל כאשר הוא אינו מדויק במעשיו או בוחר, חלילה, ברע, הוא עלול להזיק לבני אדם אחרים יותר ממה שמסוגל היצר הרע בעצמו. השם "אדם" רומז לשתי מהויות אלו היכולות להתקיים בו . או שאדם נמשך מ"אדמה לעליון" – מהשאיפה לדמות לה' ית' על ידי בחירה בטוב: "מה הוא רחום אף אתה רחום. מה הוא חנון אף אתה חנון . "או "אדם בלי-יעל" אדם שאין מעליו כלום. לא מתחשב באף אחד מסביבו ומעליו.

 

שני חישוקים שקופים

 

רצונות בני האדם סובבים בכללות בשני מעגלים. מעגל אחד הוא סביב עצמם - צפיותיהם מעצמם, הערך העצמי שלהם, הכמיהה למימוש הפוטנציאל הפנימי, וכדו'.

 

המעגל השני חג סביבם וסביב האנשים הקשורים אליהם ביחד, והוא כולל את הציפיות מהחברה, הצורך בקשר ובאהבה, תחושת הערך המושפעת מדעות הזולת, וכו'.

 

ניתן לצייר זאת בדמיוננו כמו חישוק הסובב סביב גופנו ולעומתו חישוק גדול יותר הסובב סביב גופנו וסביב אדם נוסף לידנו, ומחבר אותנו ואותו כאחד. החישוק יהיה משל לכוח הרצון ולהיכן הוא מכוון. יש אנשים שהחישוק הסובב סביב גופם הוא חזק ומשמעותי עבורם יותר מאשר החישוק המחבר אותם אל אדם נוסף – אלו אנשים עצמאים ובעלי אופי חזק. הם יכולים להיות גם יתור מסתגרים מן החברה . ויש אנשים שדווקא החישוק המחבר אותם אל השני הוא המשמעותי באישיותם - אלו אנשים שהצורך שלהם מהחברה הוא עז. הם ידאגו להקיף עצמם באנשים וישקיעו מאוד בקשרים. המשקל בין הפנים לחוץ יכול להשתנות במשך חיי אדם. ילדים כמובן זקוקים יותר לקשר מאשר מבוגרים, ואדם גם יכול להשתנות בתקופות שונות בחייו.

 

למרות משמעותם העצומה של הרצונות ההדדיים - מאיתנו כלפי הזולת ומן הזולת כלפינו – ולמרות יכולתם העצומה לעצב את חיינו, הרצונות הם ברוב המקרים "שקופים". לא רואים אותם, כמעט לא מדברים עליהם, ובעיקר – לא מזהים אותם.

 

על גבול ועל שיעור

 

ציפיות של אדם מהסביבה יכולות להיות מציאותיות ונכונות למצב או לקשר ואז הן תאפשרנה שיתוף, צמיחה ושמחת חיים. אך הן יכולות להיות בלתי מציאותיות , ולגרום לאדם כאב ותסכול בהחליפו בין מציאות לדמיון. לדוגמא: אפרת נישאה לעודד ונולדה להם ילדה קטנה בשעה טובה.

 

אפרת היא בת יחידה במשפחה של חמישה בנים והיא תמיד סבלה מכך. כל חייה ייחלה אפרת לאחות, אשר מעולם לא הגיעה. כאשר נולדה ביתה הקטנה הרגישה אפרת כי הנה נולדה סוף סוף האחות לה התגעגעה כול חייה.

 

כאשר גדלה הקטנה הייתה אפרת נוהגת לשתף אותה במחשבותיה הכמוסות ביותר, כאשר היא מדמיינת בליבה כי היא משוחחת עם אחותה הקטנה. היא שיתפה אותה בתסכול שגרמו לה האחים הגדולים, ביניהם נאלצה לשרוד כול שנות ילדותה.

 

שירה הקטנה הרגישה מאוד גדולה על שאמא משתפת אותה בכמוסות ליבה אך כלל לא שמה לב כי היא מאבדת את ילדותה מול אמא שהיא יותר אחות מאמא. לא הייתה לשירה אמא חלופית אליה יכלה לפנות ולהיות בחיקה רק ילדה קטנה שאינה חשופה לעובדות החיים הקשות ותסכוליהם. אמנם היא זכתה להערכה וחברות מצד אמה אך למעשה היא אבדה את אמה, אותה לא "הכירה" מעולם.

 

דוגמא נוספת: נורית היא בתם הבכורה של יוסף ומנוחה. לנורית רגישות לזולת יוצאת מן הכלל. היא יכולה לחוש את רגשות הזולת ולהיענות להם. למרבה הצער היחסים בין יוסף למנוחה אינם טובים ומנוחה נוטה להרגיש מאוד זנוחה ע"י בעלה ולא מוערכת . נורית הקטנה חשה בכאבה של אמה ומיד נענית להושיט כתף תומכת. מנוחה מרגישה כי בכך שביתה מזדהה איתה ומחזקת אותה היא מנצחת את בעלה וקונה לה מעמד בבית. עם הזמן נוצרת ברית סמויה בין מנוחה ונורית, בה נורית היא בתפקיד "בעלה" של אמה. היא המפרגנת, המעודדת וכו'. בבוא היום, כאשר נורית צריכה לצאת מן הבית ולבנות את ביתה שלה, היא נתקלת בקושי רב: מצד אחד "לבגוד" בברית הסמויה עם אמה, ומצד שני להילחם בחוסר אמון הקיים בה כלפי האפשרות לקשר עם בעל תומך ואוהב.

 

מנוחה אמנם הרוויחה כתף תומכת שנים רבות, אך ביתה תצטרך לעמול קשה לבנות את עתידה.

 

המחצית הכי שלמה

 

כל פעם שאנו מערבבים תפקידים עם אנשים קרובים לנו ולא מאפשרים להם ולנו להיות בתפקיד המדויק שלהם בחייהם ובחיינו, אנו יוצרים סבל רב לכול הצדדים.

 

כדי לבאר את המהלך כולו נביא מדברי ר' נתן בליקוטי הלכות – הלכות תפילה הלכה ז', שבהם הוא מבאר את חשיבות העמדת גבול בין אדם לחברו. גבול המאפשר גדילה עבור שני הצדדים.

 

קטע זה בליקוטי הלכות מובא על פרשת כי תשא בה מצווה משה רבינו עליו השלום למנות את עם ישראל אך לא בדרך הרגילה של מניין, אלא ע"י שייקח מכול אחד מהם מחצית השקל וכך יספרם. מדוע בכלל יש למנותם, והרי יודע ה' את עמו ? אלא שיש פה סוד עמוק והוא סוד הצמצום. דבר שלם הוא דבר בעל גבול וצמצום.

 

כל דבר שאין בו גבולות, והוא מתפרש ללא הפסקה וללא גבול, אין בו ברכה, ואפילו יש בו כליה של עצמו ושל סביבתו. מים בכלי הם ברכה אך נהר העולה על גדותיו גורם חורבן והרס . אש בחוט חשמל או בכיריים יכולה להחיות, לחמם ולהאיר אך אש משתוללת היא סכנת נפשות. וזה לשון ר' נתן:

 

"יד) וְזֶה כִּי תִשָּא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכוּ' שֶׁנִּצְטַוּוּ לִתֵּן הַשְּׁקָלִים בְּעֵת הַמִּנְיָן כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָּהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אוֹתָם. וְקָשֶׁה(קשה להבין) לָמָּה לוֹ לִמְנוֹתָם וְיֵשׁ סַכָּנָה שֶׁלֹּא יִשְׁלֹט בָּהֶם הַנֶּגֶף,(עיין הרע- כל הסמוי מן העין יש בו ברכה) וְלֹא יִמְנֶה אוֹתָם כְּלָל.(אם ע"י המניין יכול לשלוט בהם הנגף מוטב לא למנותם כלל) אַךְ הַמִּנְיָן הָיָה הֶכְרֵחַ (חיוני להמשך קיומם הרוחני של ישראל) בִּשְׁבִיל בְּחִינָה הַנַּ"ל, כִּי הַמִּנְיָן הוּא בְּחִינַת צִמְצוּם שֶׁמְּצַמְצְמִין עַל - יְדֵי זֶה אֶת אוֹר לַהֲבִיּוּת הַלֵּב שֶׁל כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל שֶׁלֹּא יִתְלַהֵב יוֹתֵר מִדַּאי כִּי לְפִי אוֹר לַהֲבִיּוּת לִבּוֹ עַד אֵין סוֹף, שָׁם אֵין שַׁיָּךְ מִנְיָן וּמִסְפָּר כְּלָל בִּבְחִינַת לִפְנֵי אֶחָד מָה אַתָּה סוֹפֵר. (התלהבות הלב אחר רצונותיו היא אש . בכול אחד מאיתנו בוערת אש פנימית של רצונות ואותה אש היא אין סופית בכוחה .היא לא רואה גבול וסוף עד היכן נכון לרצות ולהתלהב), וְעִקַּר הַמִּנְיָן וְהַמִּסְפָּר מַתְחִיל אַחַר הַצִּמְצוּם כַּיָּדוּעַ.(ע"י שאדם עוצר את עצמו –מצמצם את עצמו אפשר להתחיל לעשות סדר ומידות נכונות בחייו. אחרת תהיה אנרכיה. בליל רצונות ותאוות חסרי מעצור ושליטה) וְעַל - כֵּן נִצְטַוּוּ לִמְנוֹתָם דַּיְקָא, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה נִמְנֶה כָּל אֶחָד וְאֶחָד בִּפְרָטִיּוּת שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת צִמְצוּם הָאוֹר שֶׁשָּׁם שַׁיָּךְ מִנְיָן וּמִסְפָּר כַּנַּ"ל, וְגַם שֶׁלֹּא יִתְעָרְבְבוּ יַחַד וְלֹא יִכְנֹס אֶחָד בִּגְבוּל חֲבֵרוֹ, כִּי כְּמוֹ שֶׁצְּרִיכִין הַצִּמְצוּם שֶׁלֹּא יִתְלַהֵב יוֹתֵר מִדַּאי וְכוּ' כַּנַּ"ל,(כפי שעל האדם לדעת את גבולות המציאות מה מותר ומה אסור מי הוא ומה מקומו) כֵּן צְרִיכִין גַּם - כֵּן לְצַמְצֵם הִתְלַהֲבוּת הַלֵּב שֶׁלֹּא יֵצֵא מֵהַגְּבוּל שֶׁלּוֹ לִגְבוּל חֲבֵרוֹ.( כן צריך האדם לכבד את מקומו האישי והחברתי של חברו ואת צרכיו) כִּי אַף - עַל - פִּי שֶׁכָּל יִשְׂרָאֵל נֶחְשְׁבוּ כְּאִישׁ אֶחָד, כִּי בְּשָׁרְשָׁם הֵם כְּלוּלִים בְּאֶחָד כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁיַּעֲקֹב הָיוּ לוֹ שִׁבְעִים נֶפֶשׁ(צאצאים שיצאו ממנו) וְכֻלָּם נִקְרָאִים נֶפֶשׁ אֶחָד,(עם אחד) אַף - עַל - פִּי - כֵן כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל יֵשׁ לוֹ צִמְצוּם וּגְבוּל בִּפְנֵי עַצְמוֹ.(ישראל הם פרטים נפרדים כחלק משלם אחד) כִּי דַּעַת כָּל אֶחָד מְשֻׁנָּה מֵחֲבֵרוֹ כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה לְעִנְיַן בִּרְכַּת חֲכַם הָרָזִים. וְהַכֹּל כְּפִי מַה שֶּׁמְּצַמְצֵם הִתְלַהֲבוּת לִבּוֹ בִּבְחִינַת חָלָל הַפָּנוּי( התלהבות הלב הוא חלל פנוי ללא כיוון וללא מידה) וּמַמְשִׁיךְ לְשָׁם מַחֲשָׁבוֹת טוֹבוֹת שֶׁהֵם מִדּוֹת טוֹבוֹת.( מדות מלשון מינון,סוף,גבול) וְעַל - יְדֵי זֶה נִתְגַּלֶּה מַלְכוּתוֹ יִתְבָּרַךְ(בלב כול אחד ואחד) כִּי כָּל אֶחָד יֵשׁ לוֹ שִׁעוּר בְּלִבּוֹ לְפִי מַדְרֵגָתוֹ בִּבְחִינַת נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ, כָּל חַד כְּפוּם מַה דִּמְשַׁעֵר בְּלִבֵּיהּ.( לכול אחד יש את המדרגה שלו ועבודת ה' המתאימה לו ואין לאף אחד תפיסה בה מאחר שמדרגתו היא כפי מה שהוא משער בליבו את מציאות ה') וְכֵן כָּל אֶחָד עוֹבֵד ה' כְּפִי מִדּוֹתָיו הַטּוֹבִים, זֶה נִזְהָר בְּיוֹתֵר בְּמִצְוָה זֹאת שֶׁהִיא בְּחִינַת תִּקּוּן מִדַּת חֶסֶד, וְזֶה בְּמִצְוָה זֹאת שֶׁהִיא בְּחִינַת תִּקּוּן מִדָּה אַחֶרֶת, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה אָבִיךָ בְּמַאי זָהִיר טְפֵי וְכוּ'.(את כול אחד ה' מנהיג בדרך המיוחדת שלו ) וְאַף - עַל - פִּי שֶׁבְּוַדַּאי צָרִיךְ כָּל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל לְקַבֵּל מֵחֲבֵרוֹ מִנְּקֻדָּתוֹ הַטּוֹבָה שֶׁיֵּשׁ לוֹ בִּפְרָטִיּוּת מַה שֶּׁאֵין בַּחֲבֵרוֹ כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּהַתּוֹרָה וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים עַיֵּן שָׁם,( כול אחד מקבל השראה והארה מהנקודה הטובה של חברו ומתעלה ממנה) אַף - עַל - פִּי - כֵן אָסוּר לַהֲרֹס אֶת הַגְּבוּל שֶׁלֹּא יִתְלַהֵב יוֹתֵר מִדַּאי לִכְנֹס לִגְבוּל חֲבֵרוֹ,( להתערב היכן שאין רשות לכנוס. להביע דיעה ללא רגישות למיוחדות של חברו וכן לדרוש ולצפות ממנו דברים שיקשו עליו להימצא בנקודה האמיתית שלו). כִּי לִפְעָמִים גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַכְּשֵׁרִים יְכוֹלִין לְהַפִּיל אֶחָד אֶת חֲבֵרוֹ עַל - יְדֵי שִׁנּוּי דֵּעוֹתֵיהֶם כַּמְבֹאָר בְּמָקוֹם אַחֵר עַל - כֵּן צְרִיכִין הַצִּמְצוּם בְּכַמָּה בְּחִינוֹת שֶׁלֹּא יִתְלַהֵב יוֹתֵר מִדַּאי וְכוּ' כַּנַּ"ל, וְגַם שֶׁלֹּא יַהֲרֹס הַגְּבוּל שֶׁבֵּינוֹ לַחֲבֵרוֹ.(השגת גבול היא כאמור חורבן והרס. היא אינה מאפשרת בניה ופריחה ) וּבִשְׁבִיל זֶה נִצְטַוּוּ לִמְנוֹתָם שֶׁיִּהְיֶה נִמְנֶה כָּל אֶחָד וְאֶחָד בִּפְנֵי עַצְמוֹ. כִּי כָּל אֶחָד יֵשׁ לוֹ גְּבוּל וְשִׁעוּר בְּדַעְתּוֹ לְהַכִּיר אֶת ה' יִתְבָּרַךְ וּלְעָבְדוֹ בְּהַדְרָגָה וּבְמִדָּה כְּפִי מַדְרֵגָתוֹ וְכַנַּ"ל"

 

אפילו שישראל ערבים זה לזה ואין כוחם אלא באחדותם למרות זאת ישנה חשיבות רבה לגבול ולמידות הנכונות בקשר בינינו.

 

לדוגמא אין קשר בין אם לילדיה דומה לקשר שלה עם בעלה. בתור אם היא מגדלת את ילדיה, משפיעה, מגוננת, מכוונת ונותנת חום והדרכה. בתור אישה היא מקבלת את בעלה, מעודדת ומכוונת בצורה שונה (שהרי בעלה כבר 'ילד גדול' והאחריות לגידולו אינה בידיה) והיא גם מושפעת ומקבלת ממנו הכוונה, הגנה וכד'.

 

מועקה ללא כותרת

 

כאשר היחסים במקומם הנכון "איש על מחנהו ואיש על דיגלו", האנשים המעורבים בהם חשים תחושה של קלילות ושמחה נקייה ובת חורין. אלו הם גם גדרי הצניעות.

 

גבר שחושב שאשת חברו היא גם קצת שלו, בכל דרך שהיא, חוצה את הגבולות ומעורר כאב ובלבול מיותר במערכת היחסים שבינו לבין אשתו ובמערכת שבין חברו לבין אשתו.

 

באופן דומה, בת לא צריכה לשאת גם את תפקיד האם בחייה ובן לא צריך לשאת את עומס תסכוליו של אביו על עצמו.

 

כאשר היחסים לא מוגדרים נכון, עד כדי עיוותים רבים ומגוונים, אדם יכול לסחוב שק כבד של ציפיות וצרכים מהאחרים כלפיו, שאינם נכונים לו (ולמצפה ממנו), להרגיש אומלל ולא לדעת מדוע.

 

דוגמא : אורית היא בתם יחידתם של אביה ואמה. הצפיות ממנה הן רבות והיא גורמת להם נחת רבה. אביה של אורית הוא חם מזג ואוחז בשיטת 'אם אין אני לי מי לי'. הוא עבר מצבים לא קלים בחייו, עליהם התגבר מתוך כוח רצון חזק כברזל, בו חנן אותו האלוקים. את השיטה החזקה כברזל מפעיל האב גם כלפי אורית. הוא צועק עליה ומאיים כאשר הוא רוצה להשיג ממנה התנהגות מסוימת. אורית חווה את אביה בדמיונה כמו בטון אטום שלא מוכן לשמוע כלום. אך מאחר ואין לה ברירה והיא חייבת להתמודד עימו היא עונה לו באותם טונים שלו ובכך היא מנסה להרגיש שהיא מצליחה לעמוד מולו. היא אטומה כלפיו כמו שהוא אטום כלפיה.

 

בתרגיל התבוננות שעשינו גילתה אורית כי היא חווה את עצמה מול אבא כמו חומר שאין לו צורה מוגדרת. חומר משתנה - פעם חם ופעם קר. חומר שאם מכניסים את היד לתוכו שוקעים עמוק פנימה. חומר חסר מוגדרות עצמית בשום צורה.

 

אורית מגיבה בחיקוי התנהגותו הצעקנית והאלימה של אביה כדי לשרוד מולו. בכך היא מנסה לגרום לו לראות שהוא טועה בדרכיו אך היא לא מצליחה להשיג את מטרתה, והוא ממשיך בשלו. אורית לא מוצאת דרך לממש את העצמי שלה מול התנהגותו המאיימת של אביה. התנהגותה ההשרדותית מביאה אותה לאיבוד העצמי והאמת שלה. היא כבר לא יודעת מי היא באמת וזה בא לידי ביטוי בכך שהיא חווה את עצמה כחומר חסר איכויות עצמיות.

 

אהבה היא קירבה, כבוד הוא מרחק

 

אלה הן דוגמאות. החיים יצירתיים יותר מכל דמיון.

 

כמה נשים מחפשות דמות אם בחברה או בבת ? הן זקוקות לחברה כמו אויר לנשימה ולא מאפשרות לה חופש.

 

כמה אבות מחפשים את הבן שלא נולד מעולם בביתם? הם מחנכים את הבת להיות כמו "בן" ולהשיג את כל מבוקשה בדרך גברית.

 

כמה נשים מחפשות את דמות המטפל המושיע בבעליהן? הן לא מקבלות אותו כמו שהוא אלא מלאות צפיות וטענות כלפיו. הן רוצות להתגבר על הכישלון הפנימי שלהן דרך "ההצלחה" שלו.

 

האהבה והכבוד ההדדי הן הישועה הבינזוגית. אהבה זו קרבה וכבוד זה מרחק. רוב רובה של התקשורת בינינו מתרחשת ברמה הלא מודעת. הדבר דומה לאנשים היושבים סביב שולחן ורק פלג גופם העליון נראה אחד לשני. הם משוחחים ביניהם בנושא מסוים, ומתחת לשולחן הם שולחים פתקים קטנים אחד לשני עם אמירות שלעיתים אפילו סותרות את הנאמר מעליו. חוקי המשחק הם שאסור להזכיר בגלוי את הנאמר בסמוי.

 

כך מתבצעת התקשורת בינינו. אנו נושאים ונותנים כלפי חוץ וברובד הסמוי אנו מעבירים צרכים,רגשות, ציפיות, תלות הדדית וכד'. אין זה משנה אם המסר המועבר והנקלט מודע לשני הצדדים או לא, בכל מקרה הוא עובר וככול שהקשר יותר רגשי כך המסר מועבר ומתקבל בעוצמה רבה יותר.

 

כוח המחשבה והרצון שלנו הוא עצום ומשפיע באופן מוחשי על הסובבים אותנו ואף על עצמנו בין אם אנו מודעים למחשבותינו ורצונותינו ובין אם לא. ולא עוד אלא שהרצונות והמחשבות הסמויות והלא מדוברות הן בעלות יכולת החדירה וההשפעה החזקה אף יותר מן הנגלות. כדוגמת המחלה הידועה לאדם לעומת המחלה הסמויה המסוכנת חלילה אלפי מונים יותר. אם אנו יכולים לדבר את הצרכים שלנו אנו הופכים לשליטים עליהם ולא הם עלינו.

 

'רפואה' אותיות 'אור פה' . אם אדם יכול להביע את בעיותיו במילים הוא בחצי הדרך להירפא מהן.

 

אחד היה אברהם

 

אברהם אבינו היה 'אחד'. הוא ממש היה רק אחד. הוא לא 'סחב' על גבו את צרכיו מחשבותיו ורצונותיו של אף אחד בעולם, הוא ידע מה מקומו ומה מקום הסובבים אותו בחייו. אברהם 'העברי'. הוא עמד בעבר אחד של הנהר וכול העולם כלו בעברו השני. אברהם לא זז ולא נע. הייתה לו מטרה אחת – לעשות את רצון ה'- והוא לא התרשם משום מפריע בדרך. כאשר רצה, והוא בהחלט רצה, עזר לאנשים סביבו לוא דווקא כפי שהם רצו אלא כפי שנשמתם רצתה. ואם ראה מציאות מקולקלת ידע לגדוע אותה ולהיפרד ממנה. אין זה אומר שהוא היה אנוכי והתעלם מצרכיהם ורצונותיהם של האנשים ממנו. הרי הוא עזר לכול מי שנזקק ואוהלו היה פתוח לארבע כנפות תבל אך מעשיו היו מדויקים לרצון ה'. הוא לא התבלבל מריבוי הרצונות סביבו.

 

אמנם אנו רואים שהוא שלח את בנו ישמעאל ממנו על פי בקשתה של אשתו שרה אימנו, אך הוא עשה זאת מתוך רצון והסכמה שלמה, אפילו אם כואבת. הוא היה אחד עם מעשיו. הוא לא התרחק מאנשים וחי בהתבודדות או שלא היה אכפת לו מאנשים, שהרי מעורב היה מאוד עם הבריות וחיזר תמיד אחר אורחים ונפשות לקרב לה'. אך למרות שהיה מעורב בין הבריות עד מאוד היה בדרכו כ'אחד'.

 

אם כך ה"אחד" שבאדם אינו עוינות או ריחוק לבבות חלילה, אלא שחרור של עצמו ושל זולתו מלהיות קשורים זה לזה בחבלים סמויים של רצונות לא מבוררים.

 

הבעש"ט הקדוש שואל מדוע בתפילה אנו מזכירים "אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקוב" והרי מספיק לומר אלוקי אברהם יצחק ויעקב. אלא שכול אחד מהאבות מצא את הקשר המיוחד שלו עם הבורא. כול אחד עבד את ה' באופן המיוחד לנשמתו וגילה דרך לעולם כולו.

 

כך עלינו, כול אחד מאיתנו, למצוא את השביל המיוחד שלו אל עצמו ואל ה' ית' ולגלות את המיוחדות שלו בתוך האחדות של הכלל.

 

גדילה בלתי חוקית

 

בזמן אברהם אבינו כולם חיפשו אורות, ישועות, אלוהות מוחשת שתציל אותם, תהיה מוחשית להם, ושיוכלו לגעת בה. אלוהות שלא תאיים עליהם. אך אברהם אבינו רצה אמת. אמונה אמיתית. שיפור וזיכוך פנימי אמיתי, אף אם ידרוש ממנו ה' דרישות מעל להבנתו.

 

 אנשי אור כשדים רצו שאברהם יהיה כמוהם ושנאו אותו על שראה משהו שהם לא ראו, או פחדו לראות. אבל אברהם אבינו לא התרשם. הוא אהב אותם ומסר נפשו עליהם אך לא התרשם מהצרכים הקטנים והמבולבלים שלהם.

 

פרח    

כל הזכויות שמורות לסיגל אהביאל - שיח הלב | יצחק 4 קרית יערים 9083800 ahaviel@siach-halev.com  6 | אודות הנגישות


 

הפעל נגישות

בניית אתרים