מה באתר

כניסת חברים
שם:
סיסמא:
חדשות ועדכונים

 

 
לקריאת הכתבה שהתפרסמה על מרכז 'שיח הלב' בעיתון' משפחה' 
לחצי כאן

 

 

 

רבי נחמן אומר שבתוכך טמונות שלוש 'נקודות' התבוננות עצמית ושמכל אחת מהן את חווה את עצמך ואת הסובבים אותך באופן שונה.

 

הכירי בתרגיל ההרפיה המצורף את שלושת הנקודות שמשפיעות על היחסים שלך עם עצמך ועם העולם כולו.

 

תלמדי ליצור שיתוף פעולה בין שלושתן ולקבל מסר מבורא עולם שיוביל אותך אל האור גם ברגעים של חושך ואי בהירות.

 

https://drive.google.com/file/d/1dlUulA3B5e69CabFjPnX3t-WH5LrDi-p/view?usp=sharing

 

באהבה ובברכת קיץ בריא ושמח סיגל אהביאל

 

 

יקרה,

 

להתבונן על הקשיים שלנו בעיניים 'עליונות' ואולי גם קצת 'מרוחקות' מקנה לא פעם תמונת מצב רגועה יותר שמפיחה תקווה בתוך הצפיפות הרגשית.

 

  ההרפיה המצורפת מציעה לך לרכוש מבט עליון ואולי גם קצת אפילו 'אלוקי' על מה שעובר עליך.

 

תרכשי התבוננות חכמה ורחבה על מאורעות חייך.

 

  לצפיה ביוטיוב

https://youtu.be/dKE2K2YF3l0

 

להאזנה לחצי על הקישור https://drive.google.com/file/d/13V8PduCYJBJRDP161o2IIeDAvwaiwOZp/view?usp=sharing

 

 

מזכירה לך - הסדנה החד שנתית הייחודית שלנו תיפתח מיד אחרי החגים.

 

♥ תרכשי כלים מחודדים לצאת ממצוקות שתקועות בך שנים רבות.

 

♥ תקבלי הבנה בהירה על עצמך ועל יקירייך ותחווי חיבור סיפוק בקשר איתם.

 

♥ תכירי מפת דרכים מדוקדקת של הנפש ותדעי להתמודד עם אתגרים מתוך ביטחון ורגיעה.

 

אם את רוצה לחיות את חייך בעומק ובהירות מאירה את מוזמנת להצטרף אלינו

 

את יכולה לכתוב לנו במייל חוזר ahaviel@siach-halev.com

 

או להתקשר אלינו

 

058-4388613

 

  תתחילי ליצור שינוי שורשי שיחבר אותך ביציבות לאוצרות שבך.

 

 

  להשארת פרטים לחצי

 

 

https://siach-halev.ravpage.co.il/sofa2

 

 

להתרשמות והכרות עם שיטת 'הגשטאלט היהודי' ששידרגה לאלפי נשים את החיים

את מוזמנת למפגש 'על הספה' שיתקיים ביום שני יח' תמוז 28/6 בשעה 20:00 בzoom

 

 

להשארת פרטים ולהצטרפות לחצי

https://siach-halev.ravpage.co.il/sofa2

 

מחכה לך באהבה

 

מאמינה בך שתגיעי לכל הטוב שמחכה לך...

 

סיגל אהביאל

 

 

אור השם מאיר עלינו תמיד. גם כשהכל קורה "לא כשורה" גם שם מסתתר אור השם ומאיר עלינו מבעד למסך המאפיל.

 

עשרים אחוז בלבד מעם ישראל קיבלו את התורה מסיבה פשוטה.  מעטים היו אלו שהשכילו לראות את התקווה והאהבה מבעד לאכזריות, לרדיפות ולפחד מפני המצרים שהיו ועדיין מיצגים את כלל כל רשעי עולם שרודפים אותנו לכלותנו. 

 

 

 

חשוב שנבין שהמלחמה אינה על הגופים שלנו וגם לא על הרכוש שלנו ואפילו לא על האדמה הקדושה שלנו. המלחמה היא רק על הנפש שלנו. על האמונה. על השמחה. על הביטחון. את זה הם רוצים. 

 

ולכן הניצחון שלנו נרשם כאשר למרות הכל השמחה ממשיכה להחיות אותנו, וכאשר המבט שלנו נשאר יציב, חזק, ישיר, מאיר ובעיקר לא מפספס את נוכחות השם בכל מקרה ובכל מצב.

 

זה נכון, יש בנו חלקים שבוטחים ומכירים בנוכחות השם. ויש בנו גם חלקים 'הגיוניים' שלא מצליחים לספוג את הרעיון שיש כוח רוחני שמנהיג את העולם לטובה גם כאשר הכל נראה ממש 'לא טוב'.

 

אבל חשוב שנדע שהחלק המאמין שבנו הוא זה שיקבל בשמחה ובזרועות פשוטות את אור התורה בהיתגלות עלינו החג. והחלק שמתקשה להכיל את טוב השם גם במכה, הוא זה שיתקשה גם להכיל את אור התורה למרות שתינתן לו בקולות וברעמים.

 

ואנחנו.. אנחנו רוצים את כל חלקינו נוכחים בהר סיני ומקבלים את אור השם ותורתו. גם את העצמי המאמין וגם את העצמי המבוהל והלא בוטח.  

 

מה יעזור לנו לזכות לזה? 

 

כוח האמת. המוכנות להכיל את שני הקצוות הללו שבתוכנו. להסכים להכיר שיש בנו חלק מכווץ שלא מצליח להצליח להיות מאמין,

 

ולעטוף גם אותו. לתת גם לו מקום והכרה בי להיבה ממנו. 

 

לאפשר לו להרפות לרגע ולהכיל את העובדה שגם עליו מוקרנת אהבה משמיים ומאיתנו. שהוא, החלק המבוהל והמכווץ והלא מאמין שבנו, גם הוא אהוב. וגם לו יש תקווה.

 

כאשר נפנים שהשם מאיר גם על החלקים ה"כופרים" שבנו ושגם בהם יש אור מסתתר ושגם להם מחכה התורה כי גם הם חלק מהדרך אל הטוב המוחלט, המכווץ שבנו יתרחב. לו רק ינתן לו המקום לעצור ולהכיל את עצמו, תתגלה מתוכו אמת שבכוחה להכיל את הקצוות שמספרים שגם ברע יש טוב למרות ועל אף הכאב. 

 

התרגיל המצורף יעזור ליישם בפועל את הרעיון שלשני החלקים שבנו יש מקום אצל אבא שבשמיים. ושלכל חלקינו יש תקווה לאמונה, לריפוי, לשמחה ולאהבה..

 

באהבה ♥

 

סיגל אהביאל

 

 

https://drive.google.com/file/d/1u_yHVXXLBRlRkiOTNaq3WzifHMcAfA0g/view?usp=sharing

 

 

האסון שפקד אותנו כמשפחות וכעם, בציון הקדוש של רשב"י, קורא לנו לחשבון נפש מהול באהבה ויראה.

 

מצורף שיעור קצר לחיזוק הלב ודיוק הדעת - מה היא דרך התשובה המתבקשת מאיתנו עכשיו.

 

מוקדש לעילוי נשמתם של מ"ה הקדושים שחזרו למרומים ביום ל"ג בעומר.  

 

https://drive.google.com/file/d/1_KIqvxD0Lr7vA9KRPxsi0S5f1rcaDh6j/view?usp=sharing

 

שנזכה לגאולה ברחמים

 

 

מה שנצרך לנו יותר מכל כרגע הוא נחמה משמיים וגם את היכולת בתוכנו להכיל ולקבל אותה.

 

איך מתחזקים בהכרה שגם בתוך הכאב הגדול ביותר, נמצא השם יתברך ועל כן אין ייאוש ואין פחד כלל בעולם?

 

בהרפיה המצורפת, שהועברה בבית ספר שיח הלב להכשרת מטפלות בגשטאלט יהודי, תמצאי שביל שיוביל מעומק הכאב האישי שלך ועד להישענות על אבא שבשמיים.  https://drive.google.com/file/d/1aYwbD7wr3ffveVn3waFceDW3Gk3sDPVq/view?usp=sharing

 

 

 

הטלטלות שקורות עכשיו נוגעות בכל לב ובכל נפש. האם כבר עצרת לרגע כדי לשמוע מה ליבך אומר לך?

 

התרגיל המצורף מזמין אותך לשמוע את קולך הפנימי בעין הסערה וגם לזהות את המסר האישי מריבונו של עולם אליך.

 

https://drive.google.com/file/d/1SJIwz4vsDCswE3kMGtkFUG4LqE0BpS-M/view?usp=sharing

 

שנתבשר רק בשורות טובות ונתנחם נחמה שלמה.

 

 

לעיתים החיים כל כך מטלטלים שהאחיזה בנקודת העוגן הפנימי הטוב והשורשי שבנו כבר לא בנמצא.

בכוחו של מפגש עם עצמנו להחזיר אותנו את עצמנו, ואת עצמנו אל בוראנו.

מוזמנת לתרגיל הרפיה מתוך מפגש במרכז שיח הלב להכשרת מטפלות בגשטאלט יהודי -  שיפגיש אותך עם הטוב השורשי שקיים בך.

https://drive.google.com/file/d/1j0R1n-MlznN5JAwtha0Tf-F9HeeAPYc_/view?usp=sharing

 באהבה  

סיגל אהביאל

 

 

שיח הלב מציע לך משחק שהשיקו סיגל אהביאל ושירן תורג'מן

המשחק שיחבר את הילדים שלכם אל הטוב השורשי שבהם. המתנה המושלמת לפסח. לילדים לנכדים ולאחיינים. 

 

לרכישה ופרטים לחצו כאן

 

 

 

 

 

יש רגעים שממלאים אותך באור. לו ידעת לזהות מה היה בהם שמילא אותך באור אז גם יכולת לדעת מה היא נקודת החיסרון שלך ואיך למלא אותה באור מתוך עצמך בעצמך.

 

ואז תוכלי גם למלא אחרים באור הייחודי שלך שלא תלוי בשום גורם חיצוני.

 

מכאן שלהשקיע בעצמך משמעו לצמוח ולהצמיח אחרים.

 

בתרגיל ההרפיה תתחברי אל נקודת החיסרון הכי עמוק שלך ואל המילוי העצמי הכי פנימי שבך.                                                                                                                                                     https://drive.google.com/file/d/1eTRFxJjJe7oHo8MpR3QQ7usGde34OYAg/view?

                                                                                                                                                     https://drive.google.com/file/d/1eTRFxJjJe7oHo8MpR3QQ7usGde34OYAg/view?usp=sharing

 

 

 

 

הכירי את עצמך ברבדים הסמויים שלך

 

יקרה,

 

יש בך חלקים שמוכרים לך ושרק מחכים שתעצרי להקשיב להם ותתחברי אליהם..
וגם.. יש בך חלקים ממש לא מוכרים ואפילו מאוד סמויים שמייחלים להתבוננות העמוקה שלך שתחבר אותך אליהם.
שניהם את.. שניהם אף מדברים ביניהם בין אם שמעת את שיחם ובין אם לא..
עצרי.. הקשיבי.. הכירי את השיח הפנימי שבתוכך..
ההרפיה המצורפת תטעים אותך את מי שאת..
כל מה שצריך זה כמה רגעים של שקט. ומשם? תלכי אליך. מתי וכמה שתרצי...

 

להרפיה לחצי כאן

 

 

 

 

רגע לפני הגאולה הגלות מתגברת! / סיגל אהביאל

 

פרשת וארא מתחילה בתגובה של ה' לטרוניית משה רבינו "למה הרעות לעם הזה?"  מסוף פרשת שמות.

 

משה לא מבין איך זה יכול להיות שתחילת הבטחת הגאולה הופכת את הגלות לנוראית יותר מאי פעם.

 

ומשם אנחנו לומדים חוק רוחני שהפיל רבים וטובים בפח הייאוש. רגע לפני הגאולה, השינוי, הרווחה, ההצלחה והפריצה - התחושה מתגברת שבחיים לא נצא מהצער, מהצמצום, מהקושי ומהתקיעות.

 

כול עוד אנחנו שואפים לשינוי טוב בחיינו חשוב שנדע שהוא לא יגיע לפני שנתמודד עם ניסיון עסיסי לפניו.

 

ככה זה בכל תחום בחיים.  וככה יקרה גם בגאולה האחרונה.

והסיבה לכך היא פשוטה - רק כשממש ממש קשה, יש לנו שתי אופציות אפשריות:

אחת היא הייאוש והפספוס של הכל. והשנייה היא צעקה להשם מעומק מהלב והיא זו שפותחת את שערי הגאולה השלמה. גם אם היא חלקית עד לניסיון הבא וגם אם היא הגאולה האחרונה.

 

ועוד נקודה חשובה - ככל שהגאולה יותר שורשית ועמוקה כך הניסיון האחרון שלפניה הוא קשה ומטלטל יותר.

 

עשרים אחוז בלבד החזיקו מעמד ביציאת מצריים ובחרו באופציה הנכונה - צעקה ואמונה.

 

מסתבר שאין זו בחירה פשוטה. אבל אם היא כבר עומדת בפנינו סימן מובהק יהיה עבורנו - שיכול נוכל לה!

 

יהי רצון שנזכה להיות מאלה שנגאלים בגאולה האחרונה..

 

 

 

להסכים להיות את ולצמוח באמת

 

יקירתי!

כשאת מבינה, מזהה ומקבלת את רגשותייך האמיתיים לנוכח מי או מה שהפעיל אותך או טלטל אותך - דווקא אז מתגלה בך כוח אדיר להתמודד.

כי הכי חשוב הוא שלא תנטשי את עצמך לעולם. את הרגשות האמיתיים שלך. את המחשבות שמציפות אותך.

הכי חשוב שתשארי את גם כאשר מה שאת פוגשת בחייך מכאיב לך או משפיל אותך ובעיקר מפגיש אותך בתוכך עם מישהי שאת לא אוהבת.

כי דווקא משם, מהאמת הפנימית הכי אמיתית שלך, תוכלי להתחיל להתחזק. לא לבעוט או לברוח או להעמיד פנים שאת מי שאת רוצה להיות.. אלא להתחזק באמת! ולצמוח באמת!

ההרפיה המצורפת תעביר אותך תהליך בו תמצאי את עצמך שוב ושוב דווקא בזכות המאורעות הכי מטלטלים...

  https://drive.google.com/file/d/1uaSUBJFK7dk3SD-rFZjiIz2QDz4s9pkD/view?usp=sharing

 

באהבה גדולה

 סיגל אהביאל

 

 

 

 

המסר שבנסיונות חייך

 

האתגרים שהשם שולח אל חייך לא לחינם הם נשלחים אליך. יש בהם מסר מדויק רק עבורך, ולך יש יכולת לפענח אותו.

הקישור לתרגיל המצורף יעזור לך לעבור תהליך עד מציאת המסר האישי הנסתר שם עבורך ששורשו ניצב  בתקופה הכי רגישה בחייך - שנות ילדותך.

 לחצי על הקישור ופגשי את עצמך

https://drive.google.com/file/d/1Pzld9ZH_dFBKqyvcICDQaUOg0lYJJPS2/view?usp=sharing

 בהחלט! קחי זמן למפגש עם עצמך. 

והרי את הכי חשובה כי בלעדייך ממילא לא יהיה כלום בחייך.. (:

 

 באהבה

 סיגל אהביאל

 

 

 

שבוע טוב ומבורך!

הינה חיזוק לקראת השבוע הבא עלינו לטובה כי כ"כ אקטואלית התורה שלנו:

אומר ה'שפת אמת' על פרשת "שמות" שהגלות כלל אינה כיסוי על השגחת השם אלא שהיא היא השגחת השם. שגם בקשיים שלנו עם הקורונה והבריאות ובעיות הפרנסה והבעיות המשפחתיות והעולמיות -  שם דווקא נמצא השם!

אז נשאלת השאלה - איפה הוא? לא יכל היה להתגלות אלינו בצורה נעימה יותר? למה לשלוח לנו קשיים כל כך קשים?

והפרשה עונה "ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף" מי לא ידע את יוסף? המלך? לא! "אשר לא ידע את יוסף" מדובר על עם ישראל . בגלל שעם ישראל שכח את בחינת "יוסף" שהוא נקודת פנימיות היהדות שבנו שיודעת שהכל זה השם ושהכל טוב ולטובה עבורינו - לכן קם מלך שעינה אותם. למה? כדי שיהיה להם כל כך קשה עד שיזכרו אותו שוב ויצעקו אליו.

כי בחינת "יוסף" הוא לבת האש של הסנה הבוער. שם הכל בהיר ומחובר להשם. שם אש הגלות לא יכולה לשלוט בנו כי יש בנו אמונה. לכן אמנם הסנה בוער אבל האש השורפת לא שולטת בו כי "לבת האש" בוערת בו.

אמנם העולם מסתיר את ההשגחה אבל אין שום דין יכול לשלוט בנו כי יש לנו התחדשות האמונה שוב ושוב על כל מקרה שקורה לנו בחיים ...

לכן כתוב בפרשה "ויקם מלך חדש על מצרים". והרמז הוא  שההתחדשות של האמונה הפסיקה בעם ישראל לכן עבר השלטון לבחינת "מצרים" ו"קם מלך חדש" ששלט עליהם.

וזו הסיבה שנצטוו אחרי יציאת מצרים "החודש הזה לכם" שמשמעו (החודש) ההתחדשות הזו (לכם) חוזרת אליכם..

 יהי רצון שנזכה להתחדשות האמונה דווקא בזכות התקופה הבוערת הזו. שכל אשר נעשה, נפעל בכוחו של השם ובאמונה שלמה שכל המעשים הם שלו וממנו. ואנחנו בשליחותו לגילוי רצונו בלבד.

 באהבה רבה

 סיגל אהביאל

 

 

 

החיסון החזק בעולם - השקט והרגיעה שלך

 

חברות יקרות!

ימים מאתגרים עוברים עלינו. אנחנו צריכים "חיסון" חזק ומדויק יותר מאי פעם - אמונה בטוב העליון השופע עלינו.

בראש השנה המלכנו את בורא עולם עלינו. זו לא היתה המלכה מהפה לחוץ. זו היתה המלכה מהלב שלנו עד לב השמיים.

שמשמעה שכל מה שקורה לנו כולל הכל מכל כול - אינו אלא ממנו אלינו ולחלוטין לטובתנו. וכן. זה כולל הכל מכל כל....

אז איך 'מתחסנים' מול האתגרים שקורים לנו עכשיו ולא פוסחים על אף אחד מאיתנו? - מכניסים אור לחיינו.

אור האמונה. אור הביטחון.

גם אם בפנים צועקים הש"דים וטוענים: "לא! אין מקום פה לאור. הוא ערטילאי מידי ובינתיים אין מי שיגן עלינו. עלינו להישען החוצה ושמישהו יזריק לנו משהו שיגן עלינו מפני פגעי הזמן שבאים ממלך שלא נמלך בנו איך יתנהלו חיינו. כי בנו  יש עצמי שאינו ראוי ואינו אהוב".

נכון.. מותר להם לצעוק לש"דים הפנימיים. בשביל זה הם נקראים ניסיון כי זה תפקידם - לנסות אותנו.

אך מצד שני מותר גם לנו להשיב להם מילה אחת - אמונה. ועוד מילה - ביטחון.

ואיך נגיע לאמונה וביטחון? נכניס אותן אל תוכנו ונתמודד מול כל הצעקות הפנימיות שמנסות לפלוט אותן מהר מחיינו. מול כל הכפירות הקטנות והגדולות שצורחות בתוכנו. מול על הרשעויות הסמויות שלא נעים להודות עליהן. מול כל הפחדים המרעידים את אמות הסיפים שלנו.

כל אלו קיימים בנו רק כדי שנתמודד איתם ונשיב להם תשובה אחת ניצחת ממש כמו שענה חבקוק הנביא "צדיק באמונתו יחייה".

אמונה היא גם שורש שקיים בנו בטבעיות וגם תוצאה של עבודה פנימית מחזקת.

מצד אחד היא השורש שממנו הגענו. ומצד אחר היא תוצאה של עבודה משום שהתכסנו בפחדים כמו שמיכה שחורה שמכסה על מי שאנחנו באמת.

 כדי להסיר את השמיכה ולגלות את כוחנו כוח האמונה  עלינו לגעת בהם מתוך אמונה שיכול נוכל להם.

משום שבימים אלו חייבים לחסן (מלשון חוסן) את המערכת החיסונית שהיא האמונה שלנו בטוב השופע עלינו ובטוב שבתוכנו -  מצורפת לכן הרפיה שכדאי לשמוע ולבצע כל יום.

כמה דקות של 'חיסון' עצמי (חוסן עצמי) בימים של ניסיון.

https://drive.google.com/file/d/1aM3I_JtwM7Yc2jlBvfFC-as8ZM7J7lbg/view?usp=sharing

בתפילה שהשם יהיה בעזרנו, שנשען רק עליו ושנסכים לשמוע את כל מסריו הנמסרים אלינו בלי מילים אלא דרך מהלכי החיים..

 

 

 

 

פרשת ויחי - דווקא כשהכל סביבנו לא וודאי ומאיים זה הזמן לגלות את הכוח שלנו לשמוח גם כשאין שום סיבה חיצונית לשמחה.

להאזנה לחצי כאן

 

 

 

 פרשת ויגש. היורצייט של רבי נתן זיע. הפטרת ויגש וצום י' טבת -  מתאחדים כולם למסר אחד  - איך יוצרים אחדות בתוכנו ועם סביבתנו ...

להאזנה לחצי כאן 

 

 

 

 

חנוכה - זאת חנוכה.

פרשות וישב מקץ מתארות את מסע גאולת הנפש

 

להאזנה לחצי כאן

 

 

 

חנוכה - איך נוכל להרגיש את האור הגנוז

 להאזנה לחצי כאן

 

 

 

פרשת וישלח מגלה לנו באילו שיטות ניצח יעקוב את לבן ועשיו

 

גם אנחנו יכולים בכוחו לנצח את היצר הרע..

 

שנזכה!

 

https://drive.google.com/file/d/1xympcV2IhCK2Th5-jFSJScu5B3zz8hwY/view?usp=sharing

 

 

 

 

חברות יקרות! 

 

החגים עברו ועכשיו הם בתוכנו. כל מה שעברו נפשנו נשמתנו וגופנו בחודשיים האחרונים מאלול ועד עתה בונה אותנו להמשך מחובר פנימה ולמעלה.

במהלך החגים מסרתי שיעור שכולל את כל מהלך החגים לידי מסע אחד שלם שסוגר מעגל בנפש ובנשמה שלנו.

אמנם המעגל הזה כבר בתוכנו אך יחד עם זאת הוא רלוונטי לכל השנה ולכל יום יום ולכל התמודדות בחיים שלנו. לכן שמחה לצרף לכן את השיעור "מסע הנפש מאלול ועד שמחת תורה" במטרה שנלך עם המסרים הללו כל השנה. 

להאזנה לשיעור לחצי כאן 

 

שתהיה לכולנו שנה טובה בריאה ומבורכת 

מוסרת המון אהבה ומתפללת שלא ניפול משום דבר ונהיה שמחות וחזקות תמיד.

סיגל 

 

 

 

הכנה לעשרת ימי תשובה ויום הכיפורים

 

מוזמנת לצפות בשיעור וידאו חדש בו תלמדי כיצד עושים תשובה אמיתית בלי שום זיופים והעמדות פנים.

 

כמה קל להעמיד פנים ולכסוף להיות טובים וצדיקים בעוד שעמוק בפנים בסתר סתרים מתחבאת לה תחושה שאת החלק הבאמת 'לא יפה' אנחנו מסתירים.

 

לחצו על הקישור וצפו בשיעור שיחזק את הלב לעשות תשובה גם מתוך העומקים הפחות יפים - https://youtu.be/U-mAsmr8Rdw

 

 שנה טובה ומתוקה.  

כתיבה וחתימה לחיים טובים לשלום ולברכה!

 

 

 

 

פרשת כי תצא מלמדת אותנו איך להפוך את היצר הרע לטובתינו. לא רק שלא יצליח להפיל אותנו אלא שיגלה לנו את הכוח הטמון בנו.

להאזנה לחצי על הקישור

 

https://drive.google.com/file/d/1BQONC0Rf1lo_HXzTH8bjIIFqDGQ8dG1N/view?usp=sharing

 

בימים אלו נפתח שער חד פעמי שחוזר אחת לשנה שדרכו נוכל לגלות את כל הטוב שלנו לעולם ולעצמנו.
פרשת שופטים מלמדת אותנו איך לעבור דרך השער הזה.

להאזנה לחצי על הקישור

 

https://drive.google.com/file/d/1Eb7XQNHCA2II8dislnqHR2Ad6N8fq2I4/view?usp=sharing

 

 

 

פרשת ראה מלמדת אותנו איך אפשר לברוא את המציאות הפרטית שלנו באופן שנרגיש רק ברכה בכל דבר

להאזנה לחצי על הקישור

https://drive.google.com/file/d/17yw3awAWGqo4D-i4qsK1ZdJwmna37Hra/view?usp=sharing

 

 

פרשת ואתחנן מלמדת אותנו איך אפשר לרצות מאוד ויחד עם זאת גם לוותר במקביל על הרצון. וכל זאת מבלי לוותר על הרצון.

להאזנה לחצי על הקישור

 https://drive.google.com/file/d/19UQwJj6BstNNhBX4_S28G33y3i95ULqO/view?usp=sharing

 

 

לקריאת הכתבה שהתפרסמה על מרכז 'שיח הלב' במגזין 'אשת' לחצי כאן

 

לקריאת הכתבה שהתפרסמה על מרכז 'שיח הלב' בעיתון' משפחה' לחצי כאן

 

 

בפרשת דברים משה רבינו אומר לעם ישראל שהוא לא יכול לשאת אותו על עצמו לבד. האם באמת הצדיק לא יכול לשאת את עם ישראל? למה הכוונה שלו? איזה לימוד הוא מוסר לנו כאן?

להאזנה לחצי על הקישור

https://drive.google.com/file/d/1eQj1-owqCASG9mQuGinxXSIDaV8vTzni/view?usp=sharing

 

פרשת מטות מסעי מלמדת אותנו על כוח הדיבור. דיבור טוב יוצר מציאות של טוב. ודיבור רע יוצר מציאות של רע. ומה נכון לעשות כשאנחנו רואים רע לנגד עינינו? להתעלם? להעמיד פנים שלא ראינו?

להאזנה לחצי על הקישור

https://drive.google.com/file/d/1hzb2YR61W3HpW-a8eT9iE3pIPKMRzXwI/view?usp=sharing

 

פרשת חוקת מפליאה אותנו - שהפרה האדומה מטמאת את הטהורים בזמן שהיא מטהרת את הטמאים ואיך זה שאדם מת באוהלה של תורה רק אז נקרא חי ? כיצד ההפכים האלו קשורים לנפש ולמסע האישי שלנו בעולם ?

להאזנה לחצי על הקישור

https://drive.google.com/file/d/1uFKhgROuseE-KmTu0xRzqu9Nz61pA56V/view?usp=sharing

 

פרשת קורח מלמדת אותנו כמה חשוב להתרחק מהמחלוקת.

אך מה נעשה וכל חיינו מלאים במחלוקות?

איך בורחים מהמחלוקת למרות שהיא שם כל הזמן?

 

<span style="color: #

 

 

 

 

 

 

 

 חזור

תיאור מקרה טיפולי

מאמר_פס  

 

דוגמה למקרה טיפולי (הדוגמה היא קטע מסוים מתוך מסע נפש ארוך ומורכב).

 

שרה בת השלושים וחמש פנתה לעזרתי ותלונתה בפיה – אי רצון להינשא. מצד אחד היא נתונה תחת לחץ משפחתי כבד הטוען כלפיה שהיא "לא הופכת לצעירה יותר בכל יום שעובר", אולם מצד שני היא אינה חשה צורך להתחתן. היא יודעת שהיא אמורה לרצות להקים בית יהודי כשר ושמח אך לבה אינו נמצא שם.

ואם לא די בזאת - הרי שבכל פעם שהיא יוצאת לפגישה עם "מיועד", באופן בלתי רצוני היא הופכת כל כולה לקיפוד קוצני ויורה חצים, שמבהילים את הבחור ומעלימים אותו מן השטח. בכל פעם מחדש היא מתחזקת ב"החלטות טובות" להראות את היפה והנעים שבאישיותה, אך בפועל היא שוב יורה חצים וננעלת בלי יכולת להתרכך.

לולא הלחץ המשפחתי לא הייתה שרה מתחילה אפילו לחשוב על כיוון של "קשר רציני". מה לה ולקשר? אך הלחץ הוא לחץ, והיא אכן כבר לא צעירה ויודעת בהיגיון בריא שהמשפחה צודקת – הגיעה השעה.

גם הנכונות שלה לשיתוף פעולה בטיפול הייתה רדודה ומטה. היא ישבה מולי כחולה היושב בפני רופא והמסר שלו ברור: "רפא אותי בלי נוכחותי. תקן אותי וספר לי כמה זה עלה".

 

לאחר פגישות מספר, שבהן שרה לא שיתפה פעולה באופן עיקש - שלחתי אותה לדרכה ברכות אך בנחישות. הרי כבר ציוותה התורה "עזוב תעזוב עמו" ופירושו: אם המבקש ממך עזרה ישתף פעולה אתך במאמצך לעזור לו – עשה ככל שביכולתך לעזור לו. אך אם הוא מצפה שתעשה עבורו את כל העבודה מבלי שהוא יכאב או ישתף פעולה - אתה פטור.

לאחר חודשים מספר, חזרה שרה שוב אליי והפעם רצונה עז להשתנות. היא סיפרה שהיא במצוקה, וכי הפעם היא מוכנה לשתף פעולה בכל אשר יידרש. היא מבינה שהיא מפסידה לא רק את ביתה העתידי אלא את כל כולה. היא מזהה שחייה נתונים במצוקה מתמדת. החצים הללו, הנורים ממנה, אינם נורים רק החוצה - אלא בעיקר פנימה, והיא חיה בסכסוך פנימי.

נמלאתי התרגשות לקראת ה"עבודה" עם שרה. להציל נפש מישראל מתוך מלתעות המדמה המייסר המתעתע את נפשה והמעודד אותה "לירות" בעצמה חצים – זהו – מלבד שליחות עצומה - דבר מרתק, מאתגר.

שמתי לעצמי למטרה לאתר את המקור בנפשה המצווה עליה – "ירי חצים. סרבי לשתף פעולה עם החיים. לכי נגדם" – ולשחרר אותה מאחיזתו. לאחר פגישות מספר נחשף עולם פירושי המדמה שבנפשה.

 

line

 

נכתב בצדו - עיקר ביטויו ועיצובו של הכוח המפרש בנפשנו קורה בשלב הרגיש ביותר בחיינו, מול האנשים החשובים לנו ביותר – דהיינו: בילדותנו מול הורינו.

מכאן עולה התשובה לשאלה הרווחת – מדוע ממשפחה אחת יוצאים ילדים עם בחירות רוחניות וסוגי אישיות שונים והפוכים זה מזה? הסיבה לכך טמונה במערכת הפירושים הטבועה בנפשו של כל ילד, מערכת אשר "מאלצת" אותו להתעצב ולפעול בהתאם לתמונת הפירושים הנצפית מבעד למשקפיו.

לדוגמה – לפני שנים רבות הגיעו לטיפולי במקביל שתי אחיות, בנות לאותה אם, בגילים די קרובים. במהלך הטיפול תיארו שתיהן את אישיותה של אמן. השוני בין התיאורים היה תהומי. האחת תיארה אם חלושה ועדינה הזקוקה להגנה, בעוד האחרת תיארה אם נוקשה, קרה ומנוכרת. לולא ידעתי שהן אחיות לאותה אם לא הייתי מאמינה לעולם, אפילו בדמיון הפרוע ביותר לא הייתי מעלה בדעתי כי מדובר באותה אם.

 

line

 

מערכת הפירושים הטבועה בנפשה של שרה פירשה את המתרחש בבית הוריה כ"סכנה חמורה". בעיני נפשה ראתה את בית הוריה כקר ותוקפני. הציניות שמשה בו כחלק משפת הדיבור היומיומי, וחצים של לשון שנונה נורו בו לעבר "הבטן הרכה" ללא הרף.

ייתכן שאף אנו היינו מוצאים את ביתה של שרה כקר, ציני ותוקפני, וייתכן שהיינו חושבים הפוך ממנה. האם זה משנה לתהליך הטיפולי של שרה? התשובה היא- לא. בתהליך הטיפולי מה שמשנה הוא אופן הפירוש של המטופל את המציאות בעוד שה"אמת האובייקטיבית" אינה משמעותית כלל. לאחר שיתברר המדמה יוכל המטופל שוב למצוא לבדו, מבלי שנאלץ אותו לכך, את הטוב הטמון בביתו.

עד לשלב זה, הדבר היחיד המשמעותי לנו הוא – כיצד ראתה שרה וכיצד פירשה את המתרחש בביתה, ומה בחרה היא לעשות עם מה שהיא רואה. בחירתה הנפשית הלא מודעת הייתה לראות את הבית כאויב ולהפנים את תוקפנותו היישר אל תוך ה הנקודות הרגישות שבקרבה.

היא חשה שחצי הציניות נורו הישר אל תוך תוכה ו"מעכו" את הערך העצמי שלה. מול התוקפנות שזיהתה בבית היא חוותה את עצמה לא יותר מאשר גוש של בוץ זרוק על פני כביש אספלט מפוחם.

 

line

 

נכתב בצדו – מהנלמד על כוח המדמה מובן לנו ששרה יכלה לבחור להגיב במגוון סוגי תגובות כלפי הציניות שבביתה. היא יכלה, למשל, להפוך להיות אטומה כקיר ולחסום את השפעתם עליה או שיכלה לבחור להרגיש אשמה בכל דבר ולהזדרז לרַצות את סביבתה. על אותו משקל יכלה אף להגיב מתוך "מדמה מבורר" - לרחם עליהם ולאהוב אותם כפי שהם, ליצור הפרדה ברורה בין חייהם לחייה ובין ה'בטן הרכה' שלה לחצים הנורים מהם.

אך קשה לצפות לבריאות נפשית והפרדה שכזו בגיל כה צעיר, ולכן בחירתה הנפשית הלא מודעת של שרה הייתה כזו שהפכה אותה לגוש בוץ חסר ערך אל מול חיציהם הנורים לכל עבר.

כמטפלים, בכוחנו לעזור לה לברר את תחושותיה מולם ומכאן לעזור לה להתחבר לכוחות נפשה ולבחור מחדש כיצד ברצונה להגיב למתרחש בביתה. בכך, בס"ד, היא תוכל להוציא את נפשה ממסגר עד לשלב שבו יתאפשר לה ליצור קשר של אמון ולהינשא.

 

line

 

כדי להגן על תחושת הבוץ הכאוב השרוי בתוכה העמידה שרה בנפשה שומרים, שהיו מפטרלים יומם ולילה סביב חומות אבן עבות מאחוריהן הייתה שרויה. תפקיד השומרים היה לירות חצים כלפי כל מי שמתקרב והעיקר - לא להיפגע שוב לעולם. שרה הפכה להיות קרבן לכוח המדמה, שסיפר לה כי הציניות בבית הוריה מעידה כאלף עדים על כך שהעולם מסוכן, ושהיא למולו חלשה וחסרת אונים. ולא רק זאת, אלא שמאחר ושווייה אינו יותר מאשר גיבוב בלתי מזוהה של בוץ עכור - אין ביכולתה להגן על עצמה באופן חיובי.

נפשה "התפצלה" בקרבה ובצל תפיסת המדמה הפכה להיות מצד אחד גוש בוץ חסר ערך ומצד שני – חצים הנורים לעבר העולם.

 

line

 

נכתב בצדו – כמטפלים אנו יודעים ששרה אינה גוש של בוץ ואף לא חצים דוקרניים, אלא "מישהו אחר". מישהו בריא ושלם שבכוחו לנבוע מתוכה. שרה איבדה את מהותה הטובה מול הניסיון שבו היא עומדת מול משפחתה, ועלינו לעזור לה להשיב את עצמה אל עצמה.

באילו כלים נשתמש על מנת למצוא את שרה האמיתית? רבי נתן אומר (הלכות גביית חוב ג') כי כאשר האדם נתפס בידי דמיונות מתעתעים אזי הדרך להציל את נפשו היא דווקא בכך שילך "דרך אלו הדמיונות כדי להגיע אל הקדושה".

הווה אומר: הדרך לסייע לשרה תהיה על ידי ש"נצעד יחדיו" עם תעתועי המדמה ולא ננסה לאלץ אותה להתגבר על השפעתם בדרך ההיגיון ובאופן שהנפש אינה בשלה לו (בכך שננסה לשכנע אותה שכלית שהיא טובה ושהחיים טובים). כך נוכל לאט לאט לברר את תעתועי המדמה עד שיתעוררו כוחות נפשה האמתיים וימגרו בעצמם את אחיזתו, ואז היא תוכל להכיר בעצמה את טיב הכוח הטמון בה ואת ההזדמנויות אשר טומנים החיים עבורה.

כיצד נעשה זאת בפועל? ניתן ביטוי למדמה על ידי שניצור דו שיח דמיוני בין שני הקצוות הקיימים בה – החצים והבוץ.

 

להלן "נחזה" בדו שיח ביניהם:

 

(החצים, מכיוון שהם 'ישות' בנפשה של שרה, 'מדברים' כאן בכינויי יחיד ולא רבים)

החצים מדברים אל גוש הבוץ – "אתה ממש גוש בוץ דוחה. אתה הורס את חיינו עם המסכנות וחוסר הערך שלך. אינני רוצה להתקרב אליך. כל כולך גיבוב של חוסר ערך וחלישות הדעת".

בכל פעם ששרה עומדת מול "הבוץ" ומכירה בקיומו בתוכה מיד היא נופלת אל תוך תהום של עצבות וחלישות הדעת. ייאוש אדיר מציף אותה, והוא ניכר מיד בהבעת פניה הנפולה. נפשה העדינה והרגישה נמעכת תחת השפעתו של הייאוש עד כדי חוסר תפקוד. לא מפתיעה העובדה שהיא טורחת להחביא את גוש הבוץ תחת החצים התקיפים.

גוש הבוץ עונה לחצים – "אם כך, אתה מוזמן להתרחק ממני לאלתר. ואם אנחנו כבר מדברים - הרשה לי לומר לך כי כל כולך שקר והעמדת פנים של כוח ותקיפות, ובעצם אינך אלא רק מתגונן ומסתיר את קיומי. אמנם אני חלוש דעת וכאוב - אך אתה כולך שקרים, בעוד אני, לפחות, מבטא את תחושותיי האמתיות".

בכל פעם שהיא מכירה בקיומם של החיצים בתוכה – מתעוררת בשרה שנאה עצמית. היא מזהה כיצד היא משקרת, מתעתעת, תוקפת ומעמידה פנים כקשוחה וזה גורם לה להתכווץ בתוכה.

החצים עונים - מה היה קורה לו היית אתה גלוי בחוץ ולא אני? היינו הופכים למדרך כפות הרגליים של העולם כולו. אתה נהנה מהשקר שלי כי אינך יכול להתמודד עם החיים, ואתה עוד בא בהאשמות?

הבוץ עונה – אמנם אתה מגן עליי, אך אתה בעצמך משפיל אותי ולא מאפשר לי שום ביטוי כלל. לו היית לפחות מאפשר לי להרגיש ולא חונק אותי, הייתי שמח יותר בקיומך.

החצים עונים – אינני יכול לאפשר לך ביטוי. אתה מפחיד אותי עם חלישות הדעת שלך. אתה מציף את כול כולנו במסכנות ולכן עדיף שתיקבר תחתיי וחסל.

ההתנגחות הזו המשיכה לאורך זמן. הם המשיכו להטיח האשמות וגילויי חוסר אמון זה בזה. לא הייתה זו התנגחות ב"בית השכנים" אי שם הרחק מהעין; התנגחות זו התרחשה בתוך נפש אחת מעונה ושסועה. שרה הסתובבה בעולם ובתוכה שני אנשים שביניהם מריבה אדירה, כאשר אף אחד מהם אינו "היא" באמת - ואת שניהם היא נשאה בתוכה. כזה הוא הפיצול שבנפש. הוא כמלחמה המחוללת בתוך אדם אחד. ואף אחד מהצדדים אינו האמת לאמתה, אלא שהאמת נמצאת אי שם, בחיבור בין שניהם.

בסופו של התהליך לאחר הרבה בירורים, לאחר עליות וירידות רבות, מצאה שרה את קו האמצע ביניהם. עיקר המפנה אירע כאשר שרה מצאה את הדרך כיצד מצד אחד להכיל את הכאב בתוכה מבלי להסתיר אותו או להתבייש בו, ובכך גילתה שמותר לה לכאוב מבלי שתהיה חייבת ליפול לייאוש משתק; מצד שני היא גילתה את הכוח הטמון בה אשר מאפשר לה להגן על עצמה, ובמקום לאבד עליו שליטה ולתת לו להפוך לחצים היא השכילה להפריד אותו מהתוקפנות ולהשאיר אותו ככוח בלבד.

השלב הבא היה ליצור חיבור בין הכוח הטמון בשרה ובין הרגישות הפנימית השורה בתוכה ובכך למצוא את קו האמצע. כאשר מצאנו את קו האמצע הפכו הרגישות הפנימית שלה והכוח הטמון בה לעדינות ויצירתיות בעלת עצמה ונוכחות.

שרה חוותה רווחה גדולה - היא רכשה יכולת ליצור קשר מתוך ביטחון בקיומה, ומכאן זכתה לזהות את המיועד עבורה ואף לאפשר לו להתקרב אליה ולשתף אותו בחייה. ברבות הימים זכתה להקים בית יהודי בשמחה.

 

line

 

המסע של שרה שתיארנו לעיל הוא דוגמה לקטע אחד מתוך תהליך נפשי מורכב של נפש יהודית כאובה. ישנם סכסוכי נפש רבים ומגוונים הטמונים בנפשנו ומצפים לפתרון שימצא את "קו האמצע", אשר יביא מזור לנפשנו ולשחרור האור הטמון בתוכנו.

תהליך הבירור המעורר את מודעותנו למתרחש בנפשנו הוא זה המאפשר לנו לבחור בדרך חדשה ומדויקת יותר עבורנו. כמוהו כגלילת סלע מעל פי באר, אשר מאפשרת לנו להגיע אל מימיה ולהרוות את צימאון נפשנו.

 

פרח    

כל הזכויות שמורות לסיגל אהביאל - שיח הלב | יצחק 4 קרית יערים 9083800 ahaviel@siach-halev.com  6 | אודות הנגישות


 

הפעל נגישות

בניית אתרים