מנחה בלולה בשמן

סיגל אהביאל

אומר רבינו בתורה עט בליקוטי מוהר"ן כי תשובה היא בבחינת שבת.. גם יום הכיפורים הוא בבחינת שבת על שום שהתורה קוראת ליום הכיפורים "שבת שבתון"… מה לשבת ולתשובה? והרי שבת הינה זמן של מנוחה והתקרבות מתוקה להשם בעוד שתשובה כל כולה מלחמת בירורים בין טוב לרע…

אלא שאומר רבינו שמהותה הפנימית של התשובה אינה אלא מנוחה. באשר שדווקא על ידי התשובה שכולה אש חסרת מנוח של מלחמת הבירורים אליה אנו נחלצים בתוך נפשנו במטרה לאתר את הרע שאחז בנו ולמגרו מאיתנו ובמקביל לחפש ולעודד את הטוב שבנו להתעורר להתחזק ולהשמיע את קולו – דווקא על ידי "מלחמה" חסרת מנוחה זו , בסופו של מסע , אנו זוכים להגיע למנוחת נפש נפלאה שאין בה שמץ מצוקה וחוסר מנוחה.

שני סוגי תשובה

ועוד אומר רבינו שם בתורה עט כי יש שני סוגים של תשובה – תשובה אחת שהיא בבחינת "מתחילים ושבים". מתעוררים עושים תשובה מתמלאים ברצונות טובים ואז בהזדמנות הראשונה שוב נסוגים למקומנו הקודם. מאוד רוצים להשתנות ולשנות דרכינו. מטפסים ועולים במעלה הסולם. מרגישים נפלא אך שוב ושוב מוצאים את עצמנו חוזרים לאותם מקומות בהם נפלנו כבר עשרות אם לא מאות פעמים. פעם "טהורים" ופעם "נפולים"… מטולטלים בחוסר מנוחה מכאן לכאן…  בבחינת ששת ימי המעשה…

ויש תשובה אחרת שהיא בבחינת תשובה שלמה בבחינת תשובה של שבת. זוהי תשובה הבאה לאחר בירור של עומק הרע שבקרבנו. תשובה המוצאת ת שורשו המטעה המעיק והמשקר של הרע המעיב על טוב ליבנו וטהרת מהותנו… לאחר תשובה כזו העוקרת את הרע משורשו באה לנפשנו מנוחה נפלאה בבחינת שבת.. משום שאז נדחה הרע מכל וכל ולא יכול שוב לתעתע אותנו בשקריו ופיתוייו לכעוס, לקנא, לשנוא, לפחד, לוותר לעצמנו ולוותר על עצמנו .. וכן הלאה מעצותיו הארסיות הבלתי נדלות המשחירות והמסתירות את עצם היותנו טוב וחלק א-לוק ממעל..

רוצים מנוחת הנפש

עתה לא נותר לנו אלא לשאול – אז איך משיגים תשובה בבחינת שבת? האם לעולם נגזר עלינו להיות מטולטלים בין 'להיות אחוזים בשיני הרע' ולבין 'להיות משוחררים ממלתעותיו' ומחוברים לעצם היותנו באמת טובים?

גם כאן נחלץ רבינו לעזרתנו במעלה הדרך ומורה לנו כי ישנה דרך אמצע בה למרות היותנו קטני מעלה אשר אין בכוחנו לעשות תשובה שלמה עמוקה ושורשית – עד כדי ביטול הרע בשורשו – למרות זאת נוכל להישאר מחוברים אל הבורא ואל הטוב שבנו בכל עת ובעיקר כאשר רגשי תשובה מציפים וממלאים את כל ישותנו..

תפילה לעני

הרמז לדבר נמצא בקורבן מנחה.. מקרבן מנחה נלמד כיצד נוכל לעשות תשובה של אנשים כערכנו ויחד עם זאת לא נרגיש מטולטלים ונסערים כל ימנו..

ידוע כי קורבן מנחה הינו קורבן 'האיש העני' אשר אין לאל ידו להביא לבית המקדש פר ואף אפילו לא בני יונים.. כל שבכוחו להביא כקורבן לבוראו הינו אך ורק ולא יותר מאשר קומץ סולת פשוטה בלולה בשמן זית משום רוב עניותו.

והמופלא הוא שקרבן מנחה זה הינו הקורבן האהוב ביותר לפני הבורא למרות היותו לכאורה הקטן שבכולם.. מאחר כי חביב לפני השם כאשר יהודי בא לפניו מתוך תחושת עניות פנימית מאשר כאשר בא הוא עם תחושת חשיבות עצמית.

דוד המלך קורא לפני הבורא "תפילה לעני…." ביודעו כי תפילת העני מקובלת ורצויה לפניו יתברך…

מכאן למדים אנו כי בבסיסו של כל מהלך של תשובה עומדת יכולתנו להכיר בעוניינו…  להכיר כי רחקנו מהשם ומעצם הטוב הטמון בנו – מהיכולות הנפלאים הטמונים בנו ומכל האוצרות שחננו השם בהם. עצם הריחוק מהטוב מעיב על הקשר בינינו ובין השם ועל ריחוק זה – אשר את תוצאותיו אין צורך לפרט….  –   עלינו לשוב בתשובה…

יעקב חבל נחלתו

אך ישנו כאן רמז נוסף אשר בכוחו להפוך את כל העניות של התשובה לאור גדול היכול להוות לנו כחבל הצלה בטרם נטבע מרוב עוני נפשנו – מאחר וסולת המנחה המרמזת למאכל של עניים מוגשת לקורבן כאשר היא בלולה בשמן…

ואומר רבי נתן כי אין שמן רומז אלא לשמן המשחה הרומז על אורו של משיח בבחינת – שמן משחת קודש … בבחינת נקודת הטוב הטמונה בכל אחד מאיתנו….

מכאן שנרמזים אנו כי למרות שאין בכוחנו לעשות תשובה אלא תשובה שהיא בבחינת קורבן מנחה של עניי כוח בבחינת תשובה של ששת ימי המעשה שאינה משיגה את הארתה הנשגבת של תשובה בבחינת שבת –  יחד עם זאת אל לנו לשכוח כי עניותנו בלולה בשמן משחת קודש..

בעצם עומק מהות שורשנו היננו חלק אלוק ממעל אשר לעולם לא יטמא אף אם יעבור עליו מה שיעבור… לעולם לא נשכח כי טובים אנו בשורשנו וכל מה שהרע אחז בנו אינו אלא כי רחקנו מאותו טוב הממתין לנו לגלותו שוב…  ובכוחו ובכוח ידיעה זו נוכל לבלול את כל עניותנו באור שיחזיק אותנו עומדים מול הבורא ובלב רותח ומלא אור לומר "סלח לנו אבינו כי חטאנו…." בשל שאור בעיסה… בעוד שמהות העיסה כולה קודש להשם…

שלא יזלוג על הזקן

על כך  אומר רבינו – "העולם אומרים שכאשר אדם נופל ממדרגתו ואוכל חזיר (בבחינת מעשי עברה חלילה) אז שכבר יאכל עד הסוף ולא יעמיד פנים שהוא צדיק….. אך אני אומר –  אם כבר נפלתם ואכלתם חזיר לפחות שלא יזלוג לכם השמן על הזקן.. דהיינו אל תפלו עד למטה.. החזיקו עצמכם בידיעה כי טובים אתם במהותכם וכל עובדת נפילתכם לאכילת חזיר אינה באמת אתם"…

ובכוח הידיעה הזו נוכל לקום מכל טלטלה ולעולם לא לעזוב את החבל המקשר אותנו לנקודת המשיח הקטנטנה הטמונה בכל אחד מאיתנו…. באשר נקודה זו היא שתורה ותאיר לנו את הדרך חזרה הביתה לא משנה עד כמה רחקנו…

וכך לאט לאט נוכל לגלות ולפדות עוד ועוד חלקי נקודות אור המבזיקות מעצם שורשנו כחלק אלוק ממעל ולרכוש יותר ויותר 'מנוחת שבת' בנפשנו….

שנזכה כולנו לתשובה שלמה אשר תבקע את כל מסכי החושך המערפלים

אשר מבעדם יתגלה האור הנפלא שטמן השם במהותנו

 

גמר חתימה טובה ומבורכת לאלתר לחיים טובים ולשלום

 

מוזמנים לשתף אחרים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מהספריה שלנו:
ice-creams-with-shells-beach
סיגל אהביאל
הקיץ בפתח ועימו 'רעש' רגשי ומחשבתי, שמחות ומפגשים מתוקים שאיתם מגיע גם, כן גם, פיזור יישוב הדעת…
carnival-mask-front-blurred-lights
סיגל אהביאל
לתחפושות בפורים מסר מאוד ברור – העולם הזה הוא תחפושת אחת גדולה! כי כשאנחנו מפנימים שכל העולם…
מחוסר שליטה לאור בהיר
סיגל אהביאל
 על דרך המליצה ניתן לומר שפורים הוא חג השחרור. הכיצד? כי בפורים מתבקש מאיתנו להמציא מתוכנו את…