ההתחלות כולן מפורים

סיגל אהביאל

אומר רבי נתן בברכות הריח וההודאה – "…כִּי עַכְשָׁיו הַהַתְחָלָה שֶׁל הַגְּאֻלָּה וְתִקּוּן כָּל הָעוֹלָמוֹת הוּא מִפּוּרִים. כְּמוֹ שֶׁמּוּבָן מֵרִמְזֵי דִּבּוּרָיו הַקְּדוֹשִׁים שֶׁל רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה. בְּעֵת שֶׁאָמַר הַתּוֹרָה עַל פָּסוּק מִ'מִּצְרַיִם וְ'לֹא יֵ'רָאוּ פָ'נַי רֵ'יקָם שֶׁהוּא רָאשֵׁי תֵּבוֹת פּוּרִים. שֶׁאָמַר אָז כִּי מִתְּחִלָּה הָיוּ כָּל הַהַתְחָלוֹת מִפֶּסַח שֶׁהוּא יְצִיאַת מִצְרַיִם. וְעַכְשָׁיו … וְכוּ' וּפָסַק בְּאֶמְצַע וְלֹא סִיֵּים דְּבָרָיו. וּמִתּוֹךְ דְּבָרָיו הֵבַנְתִּי שֶׁעַכְשָׁיו הַהַתְחָלָה מִפּוּרִים…"

דברים אלו תמוהים… למה מתכוון רבינו כאשר אומר  כי פעם היו ההחלות כולן מפסח ועתה מפורים? כיצד מושלכים הדברים על חיינו האישיים ומה טובה נלמד מדבריו אלו לחיי המעשה?

ההבדל בין פורים לפסח

לשם כך הבה ונבין מה ההבדל בין פורים לפסח במסע חיינו. והרי כל ירידתנו לעולם זה מתוך עולם נשמות אשר טובלות באור יקרות בעולמות עליונים אינו אלא לשם מסע הבירורים – לברר בין אור לחושך ודווקא בתוך עולם חשוך זה.

לאור מסע הבירורים בחיינו ניתן לומר כי  עיקר ההבדל בין פורים לפסח הינו באופן עבודת הבירורים הנעשית על ידינו בכל אחד מהזמנים ההיסטוריים המופלאים הללו…

פורים…

בפורים אומר רבי נתן עשה עימנו השם חסד עצום אשר בו האיר עלינו אור נפלא מהגאולה האחרונה בה הקב"ה בכבודו ובעצמו יתעורר "מתרדמתו" וימחה את זכר עמלק מתחת השמיים. בפורים קיבלנו טעימה הגונה מאותה מלחמה פלאית ונצחית אשר נחזה בה בגאולה האחרונה. גאולה אשר אין אחריה גלות ואשר את מלחמתה הקב"ה בכבודו ובעצמו יקיים.

פסח…

בעוד בפסח נדרשנו למעשים רבים על מנת לזכות לגאולתנו מאחיזת צפורני מצרים – דם מילה, קורבן הפסח, אפיית המצות בחיפזון ואף על שפת ים סוף כאשר מצרים מאחורינו ומעמקי הים אל מולנו וחיות רעות משני צידינו נצרכנו לצעוד אל תוך הלא ידוע עד אשר צעק נחשון בן עמינדב שקפץ ראשון אל תוך הים "הגיעו מים עד נפש" ואז נקרע הים וראינו בגאולה מופלאה..

אמנם גם בפסח וגם בפורים רק בכוחו של הבורא הטבוע בנו אנו יכולים לעמוד על רגלינו ולכבוש את מסע הבירורים אך בפורים גלויה תמיכתו של השם (מגילה מלשון גילוי) בעוד בפסח סמויה היא ודורשנית…

מכאן שעיקר ההבדל בעבודת הבירורים והגאולה שבין פורים לפסח הינה כוח ההשתדלות הנדרשת מאיתנו לעקור את מידת הדין ולהופכה לרחמים גלויים.

מתיקות מופלאה

בפורים הקב"ה בכבודו ובעצמו עושה את כל העבודה ואף על פי שכבר נגזרה הגזרה להרוג ולהשמיד ולאבד ולכאורה לא היה סיכוי לישועה – הופך השם את הפור הוא הגורל ומאיר עלינו אורות נפלאים מעל טעם ודעת מהגאולה האחרונה ובכוחם מתהפך הכל לטובה עצומה ופלאית.

ובפסח דורש מאיתנו השם עבודה עמוקה של בחירה בטוב למול עצמנו לכאוב ולמהר ואף לקשור את אליליהם של המצרים לעיניהם ולהתגבר על הפחד ועל ההרגל לעשות את רצון מצרים בעוד רצון השם מאיתנו לא ידוע ולא מבורר בדעתנו.

ועכשיו מיושבת אמירתו של רבינו כי בעבר כל ההתחלות היו מפסח ועתה כל ההתחלות מפורים.

בדורות קדומים היה כוח רוחני אדיר לנשמות ישראל אשר בכוחו יכלו לעמוד בכל הניסיונות אשר העמיד אותם השם על מנת שתתהפך מידת הדין לרחמים ויוכלו להיגאל גאולת הנפש וגאולת הגוף.

אך עתה… בעת אשר פשתה בנו נפילת הדורות כבר אפס כוח ואין בכוחנו לעמוד בניסיונות מרים ללא שניפול בדעתנו החלושה ממילא –  ועל כן נאלץ לכאורה השם יתברך בכל עבודת הבירורים להיות לנו באופן גלוי וניכר לשותף לתמך ולעזר ממש כמו בגאולת פורים.

המתקה שלפני ההכנעה והבדלה

אם נשווה את תהליך הבירורים לשלבים של הכנעה והבדלה אשר עלינו לצלוח על מנת להגיע לשלב ההמתקה  –  פורים הוא שלב ההמתקה שלפני ההכנעה… דהיינו כי אשר בטרם נוכל להתחיל לברר בין אמת ושקר ולהתחיל לעורר את הרצון לשינוי אמיתי זוכים אנו להארת מתיקות מן השמיים כזריקת מתיקות אשר תעורר בנו את הרצון לרצות…. ובכוחה של מתיקות זו נוכל לאחוז במקל הנדודים ולכבוש את השלבים כסדרם לעבור את ההכנעה לאמיתותו של השם ואת ההבדלה אשר תעשה בנפשנו את החיתוך השלם בין אור הפנימי לחושך החיצוני ואז תוכל בס"ד להתפשט בנו המתקה מופלאה וגאולה מתוקה…

כפי שאומר רבי נתן כי לולא ההארה המופלאה אשר זכינו בה בפורים לא היה לנו כוח לעמוד במסע הגלות הארוך והמפרך הזה…

פורים הכנה לפסח

על כן אומר רבי נתן בהלכות מנחה – כי פורים הוא הכנה לפסח. אכן כל מטרתנו והכנתנו הינה להגיע עד לאור הפסח אשר משמעותו בחירה מבוררת ושלמה באור השם ופרידה גמורה ומוחלטת מכל השפעה של מצריים על נפשנו. וזאת בכוח שכאשר בכל אחד מאיתנו תתעורר אש הקודש של בחירה בטוב אשר תשרוף את כל אחיזת הקליפות בנו.

אך כאמור תחילתו של המסע ואף סופו נטוע בידיעה כי רק בכוחו של השם אנו צולחים את מסע הבירורים. לולא כוחו של השם התומך בנו ואור הגאולה האחרונה המאיר לנו לא היינו יכולים לעמוד במסע הארוך והמורכב הזה. ועל כך שמחתנו בפורים – על אשר זכינו להיות בחלקו של השם אשר מגלה לנו כי בכל אשר נפנה ומול כל אשר נתמודד בחיינו – אור ישועתו מלווה אותנו ותומך בנו…. אשרינו!!!!

יהי רצון שנזכה לגאולה שלמה בנפש ובגוף במהרה ושנזכה לטעום טעם מתיקות גדולה במסענו חזרה לזרועותיו של אבא שבשמיים בזכות הפורים הקדוש!

מוזמנים לשתף אחרים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מהספריה שלנו:
ice-creams-with-shells-beach
סיגל אהביאל
הקיץ בפתח ועימו 'רעש' רגשי ומחשבתי, שמחות ומפגשים מתוקים שאיתם מגיע גם, כן גם, פיזור יישוב הדעת…
carnival-mask-front-blurred-lights
סיגל אהביאל
לתחפושות בפורים מסר מאוד ברור – העולם הזה הוא תחפושת אחת גדולה! כי כשאנחנו מפנימים שכל העולם…
מחוסר שליטה לאור בהיר
סיגל אהביאל
 על דרך המליצה ניתן לומר שפורים הוא חג השחרור. הכיצד? כי בפורים מתבקש מאיתנו להמציא מתוכנו את…