ארבעת המינים וארבע תנועות הנפש

סיגל אהביאל

ארבעת המינים וארבע תנועות הנפש / סיגל אהביאל

רבי נתן כותב בהלכות נזיקין שארבעת המינים הם בחינת תיקון המשפט. דהיינו שאדם יתקן את דרכיו ויפשפש במעשיו בכל בחינה שקיימת בו. וארבעת המינים הם בחינות כל החלקים שקיימים באדם.

כנגד ארבעת היסודות שהם הארבעה שחייבים להודות שמודים על הצלתם מאחיזת הרע שבנפשם.

ואומר רבי נתן שהעיקר הוא האתרוג . כי האתרוג הוא תמימות ונקיות. והוא כנגד האסורים (יסוד האדמה) שכל מהותו היא חיבור לשמיים וחוסר שייכות לארציות העולם. ולכן הוא היחיד שלא מחובר ליתר המינים. כי הוא מחובר לבחינת רוחניות יותר מאשר לגשמיות. ואומר רבי נתן שכל העניין של יתר המינים הוא להביא הארה רוחנית לאתרוג שהוא בחינת הנשמה של האדם.

 ותיקונו לחבר את הרוחניות שלו לעולם הגשמי גם אם השייכות הנשמתית שלו מנותקת מהעולם לגמרי כשם שהאתרוג מנותק פיסית מאגידת יתר שלושת המינים.

 והלולב הוא ה'הולכי מדבריות' (יסוד האש). חרב חדה מכוונת למטרה ונלחמת את מלחמת ה' בבירור האמת והשקר במטרה להביא לתיקון ולמיגור השקר.

 ותיקונו למרות היותו חד ומחודד בחיפוש האמת והשקר בכל זאת עליו להיות רך ומתגמש כמו שמשקשקים את ראש הלולב בנענועים.

 הערבות הוא ה'יורדי ימים' (יסוד המים). הערבות גדלות על פלגי מים והן בוכיות כמו המים הבוכיים שמבכים את ניתוקם מהמים העליונים. והם כועסים ורוצים לשטוף את העולם ולהחריבו. ולכן אנחנו מכים אותם כדי שיכניעו את ליבם ויקבלו את תקופת הגלות והריחוק באמונה ובכך יעלו ניצוצות ממקומות נמוכים ואפלים של רגשות שליליים.

 ותיקונם להחזיק חזק באמונה בטוב השורשי שלהם למרות שהמים העליונים נותקו מהמים התחתונים ולחכות בסבלנות עד שיראה ערכם לעיני כל שוב.

 ההדסים הם ה'חולה' (יסוד האויר) שיש להם ריח טוב שיוצר קרבה ואהבה בין הבריות. כי בנשמות יש ריח וכאשר יש אהבה בין האנשים עולה הריח הטוב שבנשמות וממלא את העולם באהבה ואחוה.

 ותיקונם להמשיך להפיץ ריח טוב בלי להישבר בנפשם גם כאשר יש ריחוק לבבות בין האנשים.

שנזכה לתקן את כל ארבעת הבחינות הללו שבתוכנו בזמן הנענועים בסוכה ונכוון שעל ידי "תיקון המשפט" יתקיים בנו ציון במשפט תפדה.

 

 חג שמח ומרומם!

מוזמנים לשתף אחרים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מהספריה שלנו:
ice-creams-with-shells-beach
סיגל אהביאל
הקיץ בפתח ועימו 'רעש' רגשי ומחשבתי, שמחות ומפגשים מתוקים שאיתם מגיע גם, כן גם, פיזור יישוב הדעת…
carnival-mask-front-blurred-lights
סיגל אהביאל
לתחפושות בפורים מסר מאוד ברור – העולם הזה הוא תחפושת אחת גדולה! כי כשאנחנו מפנימים שכל העולם…
מחוסר שליטה לאור בהיר
סיגל אהביאל
 על דרך המליצה ניתן לומר שפורים הוא חג השחרור. הכיצד? כי בפורים מתבקש מאיתנו להמציא מתוכנו את…